Studiesucces – Van learning analytics naar actie met de teams

Direct met teams aan de slag, ken je student, en fact-based sturen en interveniëren.

Dat waren de drie hoofdboodschappen van Katrien van Hees, adjunct-directeur van het domein Economie van ROC ID College en Jeroen Visscher, partner bij Turner.

Onlangs was in de Efteling de CvI Managementconferentie met als thema ‘Droom en daad verbinden’. Meer dan 1000 onderwijsprofessionals werden getrakteerd op worldcafé-sessies, mbo-talk presentaties, verrassende keynote sprekers en inspirerende workshops.

Katrien en Jeroen gaven een workshop over het verbeteren van studiesucces waarbij teams direct aan de slag gaan met learning analytics. Katrien: “In ons project zijn de onderwijsteams in de lead. Zij bedenkenFoto Katrien-Jeroen CVI oplossingen voor knelpunten van verschillende groepen studenten. Dus ook voor de excellente studenten die meer uitdaging nodig hebben. Dat werkt, voor de studenten en voor de docenten”.

De deelnemers van de workshop werden uitgedaagd om in drie groepen ook oplossingen te formuleren. Daarvoor maakten ze kennis met twee studenten: Karmela, een kopgroep-student die Internationale Marketing in Zoetermeer studeert, en Jochem, een student die al vaker geswitcht is en nu Bedrijfsadministratief Medewerker studeert. Karmela willen we meer uitdagen, bij Jochem willen we voorkomen dat hij (opnieuw) switcht of uitvalt. Aan de hand van inzichten uit analyses gingen de groepen aan de gang om gerichte oplossingen te bedenken om dit te bereiken.

In een pitch van een minuut deelden de drie groepen hun bevindingen waarbij in korte tijd goede oplossingsrichtingen werden gevonden, ook out-of-the-box interventies en gericht op de onderwijsketen.

De presentatie van Katrien en Jeroen staat hier.

De waardering van de deelnemers was groot: 75% oordeelde goed, 25% zelfs zeer goed. Reacties van de deelnemers zijn veelzeggend:

“Praktische methode, resultaatgericht” – Noorderpoort

“Een echte workshop!” – Mediacollege Amsterdam

“Interactief, gestructureerd, aansprekend” – Deltion College

“Model direct toepasbaar door docenten” – Nova College.

Student-analytics

Geïnspireerd geraakt? Neem dan contact op met:

Jeroen Visscher