AI in het onderwijs. Leren door te doen. De geleerde lessen uit zeven AI-pilot projecten.

Vorig jaar zijn er zeven AI-pilotprojecten georganiseerd in diverse onderwijssectoren, waarbij de NL AIC een faciliterende rol speelde. Deze pilots werden uitgevoerd door onderwijsinstellingen en startups, en waren gericht op het verbeteren van de onderwijskwaliteit met AI-toepassingen. Vandaag delen we graag de waardevolle ervaringen, resultaten en geleerde lessen uit deze pilots.

De pilots vonden plaats in verschillende onderwijssectoren, variërend van primair onderwijs tot universiteiten, en richtten zich elk op een unieke toepassing van AI. Deze diversiteit heeft ons waardevolle inzichten gegeven in hoe AI onderwijs kan verbeteren en welke uitdagingen daarbij komen kijken. Of het nu gaat om de integratie van AI-tools in de klas, de samenwerking tussen startups en onderwijsinstellingen of de behandeling van data-, privacy- en veiligheidsvraagstukken, de ervaringen van de betrokken partijen bieden een schat aan informatie.

Hoofdpunten:

  • AI personaliseert leerervaringen en verbetert de onderwijseffectiviteit.

  • Succesvolle AI-implementatie vereist samenwerking tussen onderwijsinstellingen en technologische innovators.

  • Technologische en didactische ondersteuning zijn essentieel voor AI-adoptie in het onderwijs.

  • De praktische toepassing van AI-tools biedt inzichten in zelfregulerend leren, gepersonaliseerde aanbevelingen en interactieve kennisrepresentaties.

  • Docenten delen waardevolle ervaringen en uitdagingen bij de integratie van AI in hun onderwijspraktijk.

Wat is er nodig om AI in het onderwijs te integreren en hoe draagt deze technologieën bij aan een toekomstbestendig onderwijs? Lees het magazine hier:

Het magazine is mogelijk gemaakt door het kernteam van de werkgroep Onderwijs van de NL AIC, bestaande uit: Jeroen Visscher (Turner), Julia van Wijk (Turner), Bertine van Deyzen (SURF), Duuk Baten (SURF), Imane Oulali (MBO Raad), Nico Boot (Universiteit Leiden) en Kim Schildkamp (Universiteit Twente).

Meer weten over Turner Onderwijs?

Hoe dragen universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen bij aan de door de maatschappij gevraagde talent- en kennisontwikkeling? Nu en in de toekomst.

Turner Onderwijs helpt professionals om het onderwijs naar een hoger plan te tillen. 

Wilt u meer weten over wat Turner Strategie = Executie voor uw organisatie kan betekenen? Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

"*" geeft vereiste velden aan

Onderwijs
Cor Barelds

Waarom het HBO moet flexibiliseren deel II

Flexibilisering is een buzzword in het hoger onderwijs. Bijna geen instelling is er niet mee bezig. Maar waarom eigenlijk? In twee blogs leggen Katinka Cornelese en Janneke de Graaf, hoger onderwijsexperts van Turner, uit wat de externe en de interne drijfveren zijn. Deel 2: de interne drijfveren.

Lees meer >
Onderwijs
Cor Barelds

Waarom moet het HBO flexibiliseren? (deel I)

Flexibilisering is een buzzword in het hoger onderwijs. Bijna geen instelling is er niet mee bezig. Maar waarom eigenlijk? In twee blogs leggen Katinka Cornelese en Janneke de Graaf, hoger onderwijsexperts van Turner, uit wat de externe en de interne drijfveren zijn. Deel 1: de externe drijfveren. ‘We weten niet precies welke vaardigheden mensen over vijf of tien jaar nodig hebben.’

Lees meer >
Artificial Intelligence
Cor Barelds

Beleef Hackathon 2024: AI in het Onderwijs 2024

Op 12, 13 en 14 juni 2024 vond de derde editie van de Hackathon AI in het Onderwijs plaats. De Hackaton AI, georganiseerd door de Universiteit Twente en de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC), bracht acht teams bij elkaar met één doel: de kwaliteit van het onderwijs verbeteren door middel van slimme technologieën.

Lees meer >
Artificial Intelligence
Cor Barelds

Hackathon AI: Professionalisering done right

Op 12, 13 en 14 juni 2024 vond de derde editie van de Hackathon AI in het Onderwijs plaats. De Hackaton AI, georganiseerd door de Universiteit Twente en de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC), bracht acht teams bij elkaar met één doel: de kwaliteit van het onderwijs verbeteren door middel van slimme technologieën.

Lees meer >
Onderwijs
Cor Barelds

AI in het onderwijs. Leren door te doen.

AI in het onderwijs, leren door te doen. De geleerde lessen uit zeven AI-pilotprojecten.
Wat is er nodig om AI in het onderwijs te integreren en hoe draagt AI bij aan toekomstbestendig onderwijs? Ontdek de inzichten en lessen in het magazine.

Lees meer >
Lessen uit de Coronaperiode
mkan

Turner publiceert onderzoek ‘De toekomst van blended onderwijs is gestart’

Turner deed onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Onderzoek naar de vraag die iedereen in het onderwijs bezighoudt: wat kunnen we leren van de coronaperiode? Hoe bevalt online onderwijs voor studenten en docenten van hogescholen en universiteiten? Wat hebben instellingen allemaal geregeld en georganiseerd? De toekomst van onderwijs is ‘blended’, dat staat wel vast. Maar hoe dat er precies uitziet?​

Lees meer >
Artificial Intelligence
Alexander Bruinsma

Kick-off Werkgroep Onderwijs

Hoe kan AI precies bijdragen aan beter onderwijs en het beter benutten van talent? En hoe kun je omgaan met bedreigingen van AI? Dat wordt nog weinig concreet, zien we.

Lees meer >

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl

BLIJF OP DE HOOGTE