Realisatie onderwijs-vernieuwing
HAS Hogeschool
- Versnelde realisatie onderwijsvisie
- Flexibel en adaptief onderwijs waargemaakt
- Geconcretiseerde ambitie voor onderwijsvernieuwing
- Inzicht in voortgang onderwijsvernieuwing
- Selfassessment voor docenten en staf
HAS Hogeschool is een kleinere hogeschool met een gericht en maatschappelijk relevant aanbod aan studies. Als kleinere instelling is het belangrijk om aan te blijven sluiten en zichtbaar te zijn richting de maatschappij. HAS formuleerde een nieuwe onderwijsvisie waarin samenwerking centraal staat: tussen werkveld, onderzoek en onderwijs en tussen onderwijsdisciplines. Flexibel en adaptief onderwijs zijn het leidmotief. Iedereen binnen de HAS is enthousiast. Toch bleek het lastig om dit te vertalen naar de praktijk. Wanneer is onderwijs precies adaptief? Wat is flexibel genoeg?
Hoe flexibel en adaptief zijn we?
Aan de slag met werkprogramma
Zo werd ook snel duidelijk welke centrale voorwaarden nodig zijn voor het realiseren van de visie. Samen stelden we een werkprogramma samen waarmee HAS zelf aan de slag kon: centrale ‘ontwerpprincipes’ voor het curriculum en een team Onderwijs & Kwaliteit dat opleidingen ondersteunt. Zo ontstond een lerende organisatie.

“We werden gedwongen om die hele visie te vertalen naar concrete uitkomsten en indicatoren voor in het dashboard. Dat werkte heel prettig. Zo kwamen we snel in beweging.”
– Liz Chermin, (waarnemend) voorzitter van de raad van bestuur HAS Hogeschool

ROC Noorderpoort
- Experimenteren in het onderwijs
- Innovatie bij de aanwezigheidregistratie
- Winnen van onderwijstijd
Hogeschool Utrecht
- Intergraal en structureel verbeteren
- Inzicht in het studiesucces
- Opzetten van verbeterteams
- Samenwerking tussen studenten, docenten en verbeterteams
mboRijnland
- Opknippen van grootschalige en complexe implementatie
- Opzetten van een implementatie- en vernieuwingsmotor
- Fors en duurzaam resultaat
NHL en Stenden
- Gezamelijke ambities en kansen
- Regievoering op het totale programma
- Hogere kwaliteit onderwijs en onderzoek
Hout- en Meubileringscollege
- Betere bestelprocedure voor studenten en docenten
- Slimmere inkoop van materialen
- Gelijkmatiger werkdruk voor ‘winkels’ (minder piekmomenten)
- Efficiëntere administratie en meer grip op financiën
- Basis om continu te verbeteren