Het verhaal achter de prestatie

Het verhaal van Turner en
de Haagse Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Rob Soekhlal interim-manager van het faculteitsbureau, en met Christian Brouwer, docent aan de pabo. Hoe heeft Turner geholpen om de samenwerking tussen onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel te verbeteren? En wat levert dat op voor de student?

Het verhaal van de Haagse Hogeschool

De Haagse Hogeschool is een brede hogeschool met zo’n 27.000 leerlingen met meer dan 140 nationaliteiten. Aan de faculteit Social Work & Education  studeren meer dan 2.000 studenten sociaal werk, pedagogiek, pabo en wordt er onderzoek gedaan naar thema’s als wereldwijd onderwijs en diversiteit in het onderwijs Het faculteitsbureau is er om onderwijs en onderzoek te ondersteunen. Toch leeft er bij onderwijzende en onderwijsondersteunende medewerkers het gevoel dat zaken effectiever en efficiënter georganiseerd kunnen worden. Maar -mede door de hoge werkdruk- is er weinig tijd om hierbij stil te staan. Het is een vicieuze cirkel, die de onderlinge verhoudingen geen goed doet.

Onduidelijke verantwoordelijkheden

Interim-manager van het faculteitsbureau, Rob Soekhlal, vraagt adviseurs Martijn Walvis en Jeffrey Koop om deze cirkel te helpen doorbreken. Rob: “Ik heb gevraagd om de onderwijsondersteunende processen en de knel- en verbeterpunten per proces daarbij in kaart te brengen. Samen met alle betrokkenen, dus zowel de docenten als het onderwijsondersteunend personeel. Want veel problemen ontstaan door onduidelijke rollen en verantwoordelijkheden, is mijn ervaring.”

Herkenbaar, ook voor pabo-docent Christian Brouwer. Als lid van de toets- en examencommissie werkt hij veel samen met het faculteitsbureau: “Het oplossen van relatief kleine problemen kost al snel 20 mailtjes. Denk aan een student die zich voor het verkeerde tentamen heeft ingeschreven of na de inzagetermijn alsnog een toets wil inzien. Doordat het niet duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk draagt, creëren we steeds weer onze eigen problemen. En zo wordt de student van het kastje naar de muur gestuurd.”

‘Dienstverlening’ op papier

In digitale workshops brengen we met docenten, hun teamleiders en medewerkers van het faculteitsbureau de processen in kaart. Wat moeten deze processen eigenlijk opleveren? Welke knelpunten staan hierbij in de weg? Door dit gezamenlijk in kaart te brengen worden ook de gemeenschappelijke knelpunten inzichtelijk. Zo wordt niet alleen het proces verbeterd, maar ook de onderlinge samenwerking. De uitkomsten brengen we samen in een procesmodel: één totaaloverzicht van de ‘dienstverlening’ van het faculteitsbureau. Eindelijk helderheid.

Rob: “Doordat zowel onderwijsondersteunend als onderwijzend personeel betrokken waren bij de werksessies, kunnen beide partijen zich herkennen in de weergave van de processen en de geformuleerde knelpunten. Dat is belangrijk, want zo kunnen ons allemaal committeren aan de manier van werken en aan het potentieel aan verbeteringen dat we zien.”

Gezamenlijk knelpunten inzichtelijk verbetert niet alleen het proces, maar ook de onderlinge samenwerking. Eindelijk helderheid.

Het toetsingsproces als bottleneck

Al vroeg wordt duidelijk dat er veel structurele problemen zijn in het toetsing- en examineringproces. Juist zo’n belangrijk proces: er hangt immers veel vanaf voor studenten en er zijn veel wettelijke vereisten. Daarom zoomt het team verder in op dit proces, samen met alle betrokkenen: van docent tot administratief medewerker tot opleidingsmanager. Wat zijn precies de problemen? Wat zijn de onderliggende oorzaken van die problemen?  En – uiteraard –  welke oplossingen zien we?

Christian: “Martijn en Jeffrey hebben dit heel grondig aangepakt; bij elk probleem gingen ze door op de waaromvraag. Zo kwamen we erachter dat verschillende problemen steeds dezelfde grondoorzaak hadden. En dat er ook problemen waren met meerdere grondoorzaken. Heel verhelderend.” Alle thema’s, knelpunten, grondoorzaken, verbeter-ideeën, acties en verantwoordelijkheden werden gebundeld in een handzame verbeterlijst. In feite het verbeterplan voor dit proces.

‘Quick wins' en taaie dossiers

Christian: “Veel problemen bleken verrassend simpel op te lossen. Laten we studenten een instructiefilmpje meesturen voor het inschrijven van tentamens. Of: laten we de inzagetermijn voor toetsen ook in onze jaarkalender opnemen. Maar natuurlijk zijn er ook lastigere dossiers, waar je nieuw beleid voor moet maken.”

Twee van deze taaie dossiers – herkenbaar voor veel hogescholen – vroegen om extra aandacht: fraude-detectie en online toetsing. Christian: “Hoe zorgen we ervoor dat docenten de juiste stappen kennen om plagiaat te herkennen? Welke stappen neemt een docent die plagiaat vermoedt? Wanneer heb je een meldplicht? En als het gaat om online toetsen: wanneer zet je als docent welke toetsvorm in? Wat kun je aan gespecialiseerde software overlaten – en wat niet? Nu we weer overzicht hebben, kunnen we heel gericht beleid maken hiervoor.”

Tijd terugverdienen

Veel betrokkenen, veel processen om door te nemen; hoe zorg je ervoor dat zo’n verbetertraject voldoende oplevert? Rob vertelt: “Ja, we hebben veel tijd gestoken om alle processen door te ploegen. En ja, dat leverde natuurlijk extra belasting op voor alle betrokkenen. Maar het is een investering die ons allemaal gaat helpen. We krijgen er effectievere en efficiëntere processen voor terug. En – daar gaat het ons uiteindelijk om – we helpen studenten beter.”

Christian vult aan: “Na 28 jaar in het onderwijs ben ik nogal sceptisch geworden over verbetertrajecten. Te vaak kost het mij als docent inderdaad heel veel tijd en levert het oppervlakkige inzichten op. Martijn en Jeffrey hebben juist keihard gewerkt, zodat wij ontlast werden. Elke meeting lag er een goed stuk waarmee wij aan het werk konden. En aan het einde pakten ze steeds de regie weer terug. Dat werkte heel prettig.”

“Elke keer weer gaaf om te zien: door samen de inhoud in te duiken, creëer je ook meer onderling begrip en vertrouwen.”

– Martijn Walvis organisatieadviseur Turner

Martijn Walvis, adviseur van Turner: “Ontzettend leuk om te horen hoe Rob en Christian de samenwerking hebben ervaren. Het is elke keer weer gaaf om te zien hoe je, door samen de inhoud in te duiken, ook meer onderling begrip en vertrouwen creëert.”

Jeffrey Koop, adviseur van Conclusion Implementation: “Multidisciplinair samenwerken heeft zich wederom bewezen. Gaaf om te zien hoe het bij elkaar brengen van verschillende perspectieven heeft geleid tot gezamenlijke oplossingen.”

Turner is nummer 1 in de MT1000. Wat is het verhaal achter deze mooie prestatie? We vertellen je graag meer.

Alle nieuwsberichten over onderwijs

Artificial Intelligence
mkan

Opening Maand van de AI in het Onderwijs

De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) is mede-organisator van de Maand van de AI in het Onderwijs. De maand juni staat dan ook bomvol (online) evenementen om de bewustwording van AI in het onderwijs te vergroten. Tijdens de openingssessie kwamen de belangrijkste onderwerpen aan bod.

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Juni, de Maand van de AI in het Onderwijs

Jeroen Visscher leidt binnen de Nederlandse AI Coalitie de Werkgroep Onderwijs. In juni organiseert de werkgroep de Maand van de AI in het Onderwijs. Samen met SURF en Het Versnellingsprogramma staat er nu een tjokvol programma over kunstmatige intelligentie in het onderwijs.​

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en Noorderpoort

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ brengen we de teamprestatie van Noorderpoort en Turner in beeld. Hoe hebben we Noorderpoort geholpen haar strategische koers richting 2035 te bepalen? Een 100% digitaal traject, mede vanwege de corona-pandemie.​

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Nederlandse AI Coalitie | FeedbackFruits: Realtime leren in schrijfopdrachten

Jeroen Visscher leidt binnen de Nederlandse AI Coalitie de Werkgroep Onderwijs. Daar komen al mooie dingen uit voort, zoals FeedbackFruits. Deze Edtech scale-up biedt een AI-oplossing waarmee studenten in het hoger onderwijs automatisch feedback krijgen op hun schrijfwerk. Dit moet de werkdruk van docenten verlagen en het inzicht van studenten verbeteren. Maar hoe bewijs je dat precies? Daar gaat de Werkgroep Onderwijs mee aan de slag. ​

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en Haagse Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Rob Soekhlal interim-manager van het faculteitsbureau, en met Christian Brouwer, docent aan de pabo. Hoe heeft Turner geholpen om de samenwerking tussen onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel te verbeteren? En wat levert dat op voor de student?

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en HAS Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Liz Chermin, (waarnemend) voorzitter van het college van bestuur van de HAS Hogeschool. Ook onderwijsinstellingen moeten blijven leren, is de filosofie van deze topvrouw. Hoe helpt Turner daarbij? ​

Lees meer »
De toekomst van blended onderwijs is gestart
Lessen uit de Coronaperiode
mkan

De toekomst van blended onderwijs is gestart

Turner deed onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Onderzoek naar de vraag die iedereen in het onderwijs bezighoudt: wat kunnen we leren van de coronaperiode? Hoe bevalt online onderwijs voor studenten en docenten van hogescholen en universiteiten? Wat hebben instellingen allemaal geregeld en georganiseerd? De toekomst van onderwijs is ‘blended’, dat staat wel vast. Maar hoe dat er precies uitziet? ​

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl