Het verhaal achter de prestatie

Het verhaal van Turner en
het Hout- en Meubilerings-college

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Marijke van Kampen van het Hout- en Meubileringscollege (HMC). Hoe heeft Turner geholpen om ‘de winkels’ van het HMC te professionaliseren? En wat zegt dat over onze manier van werken?

Wat is het Hout- en Meubileringscollege eigenlijk?

“Het HMC is een mbo-vakschool voor hout, meubilair en interieur. We leiden elk jaar zo’n 4.000 studenten op tot bevlogen, creatieve en ondernemende vakmensen. Een heel inspirerende omgeving. Ik heb er zelf ook ooit een opleiding voor interieuradviseur afgerond. Daarna heb ik voor de HBO opleiding Facility Management richting Inkoop gekozen. Erg leuk om deze kennis nu op mijn oude school toe te passen”

Student komt terug naar school, wat leuk. En wat is nu je rol binnen het HMC?

“Ik ben sinds juli inkoopadviseur, een nieuwe rol binnen de organisatie. Ik ben verantwoordelijk voor de gehele inkoop op tactisch en strategisch niveau. Daar is extra aandacht voor nodig omdat het HMC is gegroeid en we in nog meer gevallen onze inkoop Europees moeten aanbesteden. Het is ook een mooie kans om inkoop te professionaliseren: door inkoopbeleid op te schrijven, een contractenregister te maken en om inkoopprocessen door te lichten. Vanuit die achtergrond vroeg Marga Severs, onze Directeur Stafdiensten of ik samen met Turner het optimalisatieproject van de winkels wilde begeleiden”.

Over wat voor winkels hebben we het eigenlijk?

“Er wordt bij ons veel gewerkt in projecten: een meubelstuk, een maquette, een raamkozijn. Studenten en docenten kunnen hiervoor materialen inkopen bij onze winkels op onze opleidingslocaties. We werken in de winkels zonder winstoogmerk, zodat het voor studenten betaalbaar en haalbaar blijft om hun droomprojecten te maken. Maar je kun je wel voorstellen dat er veel materiaal doorheen gaat in een schooljaar.”

"Ik vond het mooi om te zien hoe de verschillende afdelingen met elkaar in gesprek gingen en inzicht kregen in elkaars processen"

Marijke van Kampen, inkoopadviseur Hout- en Meubileringscollege

Helder. En wat heeft Turner hierin betekend?

“We zijn met organisatieadviseurs Fred Conijn en Femke van den Wall Bake een kort en krachtig traject ingegaan. Zij hebben met alle betrokkenen gesproken, denk aan: docenten, winkelbeheerders, de financiële afdeling. Fred en Femke hebben hun bevindingen in een workshop teruggekoppeld. Dat was een heel goede sessie: doordat zij alle processen, rollen, verantwoordelijkheden in kaart hadden gebracht, hierdoor kregen we samen inzicht in het totaalplaatje. En konden we meteen samen in groepjes de diepte in op de knelpunten. Ze hebben ons als groep goed begeleid, zodat we inzicht kregen in de verschillende processen en elkaars rol hierin, maar ook een duidelijke focus hadden. Ik vond het daarnaast erg mooi om te zien hoe de verschillende afdelingen met elkaar in gesprek gingen en inzicht kregen in elkaars processen.”

En toen?

“In een tweede sessie kwam Turner met vijf speerpunten die bijdragen om die knelpunten op te lossen. Die waren meteen scherp. Aan elk speerpunt is een eigenaar gekoppeld die de acties die daarbij horen op zal pakken. Een aantal acties zijn door de Winkelbeheerders en medewerker Financiën direct uitgevoerd. Zo hebben we met Fred en Femke binnen een paar weken echt iets in beweging gezet.”

Hoe was het om met onze mensen te werken?

“Ik ben heel blij met zo’n concreet resultaat. Fred en Femke waren heel goed en scherp in hun communicatie. Soms dwaalden onze discussies wat af, maar zij zorgden ervoor dat we steeds weer terugkeerden naar dat gezamenlijke einddoel. Knap.”

En hoe zit het met dat einddoel: wat verbetert er in de winkels?

“Met deze nieuwe manier van werken gaan we actiever samenwerken met docenten om beter te voorspellen aan welke materialen behoefte is gedurende het schooljaar. Zo kunnen we slimmer inkopen: betere afspraken maken, volume voordeel behalen en ervoor zorgen dat het op tijd besteld wordt. Bovendien kunnen we ook de drukte beter spreiden in de winkels zelf. Niet alle studenten in een keer naar de winkels sturen aan de start van het schooljaar, maar meer gefaseerd. Zo houden we het beheersbaar voor ons als organisatie en betaalbaar voor de student.”

Turner is nummer 1 in de MT1000. Wat is het verhaal achter deze mooie prestatie? We vertellen je graag meer.

Typisch Strategie = Executie

Fred Conijn: “Leuk om te horen zo Marijke positief is. Ik denk dat het heeft geholpen dat we steeds met voorstellen zijn gekomen: ‘wij denken dat het proces zo loopt, klopt dat?’ en ‘wij denken dat dit de speerpunten zouden moeten zijn, wat vinden jullie?’ Zo kan de groep zich richten op de uitzonderingen en de knelpunten die echt belangrijk zijn. Dan wordt het snel concreet en geeft zo’n traject juist veel energie. Precies waar als Turner met strategie-executie voor staan.”

Femke van den Wall Bake: “Dit was eigenlijk een klassiek Operational Excellence traject, mijn favoriet soort opdracht. Samen kijken naar de hele keten en ‘verspillingen’ verminderen, zoals je dat in de LEAN methode noemt. Volgens mij heeft het HMC zo een mooie stap gezet in het professionaliseren van de winkels. Ik hoop dat de impact van dit traject snel merkbaar wordt docenten en studenten, maar ook voor alle spelers die bijdragen aan dit proces. En dat ze elkaar voortaan beter weten te vinden voor weer nieuwe verbeteringen.”

Alle nieuwsberichten over onderwijs

Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en MBO Amersfoort

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt achter deze prestatie van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met directeur van de trekker van een Leven Lang Ontwikkelen van MBO Amersfoort, Ruud Mols. Hoe heeft Turner geholpen om de educatie van beroepsprofessionals een boost te geven?

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Werkgroep Onderwijs: de quadrupel helix in actie

Turner heeft zich verbonden aan de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC). Eind 2020 is Turner’s Jeroen Visscher de werkgroep Onderwijs gestart, waarin onderwijs, onderzoek en overheid zich samenwerken om AI zinvol in te zetten ten gunste van studenten en docenten. De werkgroep startte dan ook met een serie ronde tafel sessies, samen met docenten en studenten. Hoe is dat gegaan? En wat heeft dat opgeleverd?​

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Opening Maand van de AI in het Onderwijs

De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) is mede-organisator van de Maand van de AI in het Onderwijs. De maand juni staat dan ook bomvol (online) evenementen om de bewustwording van AI in het onderwijs te vergroten. Tijdens de openingssessie kwamen de belangrijkste onderwerpen aan bod.

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Juni, de Maand van de AI in het Onderwijs

Jeroen Visscher leidt binnen de Nederlandse AI Coalitie de Werkgroep Onderwijs. In juni organiseert de werkgroep de Maand van de AI in het Onderwijs. Samen met SURF en Het Versnellingsprogramma staat er nu een tjokvol programma over kunstmatige intelligentie in het onderwijs.​

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en Noorderpoort

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ brengen we de teamprestatie van Noorderpoort en Turner in beeld. Hoe hebben we Noorderpoort geholpen haar strategische koers richting 2035 te bepalen? Een 100% digitaal traject, mede vanwege de corona-pandemie.​

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Nederlandse AI Coalitie | FeedbackFruits: Realtime leren in schrijfopdrachten

Jeroen Visscher leidt binnen de Nederlandse AI Coalitie de Werkgroep Onderwijs. Daar komen al mooie dingen uit voort, zoals FeedbackFruits. Deze Edtech scale-up biedt een AI-oplossing waarmee studenten in het hoger onderwijs automatisch feedback krijgen op hun schrijfwerk. Dit moet de werkdruk van docenten verlagen en het inzicht van studenten verbeteren. Maar hoe bewijs je dat precies? Daar gaat de Werkgroep Onderwijs mee aan de slag. ​

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en Haagse Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Rob Soekhlal interim-manager van het faculteitsbureau, en met Christian Brouwer, docent aan de pabo. Hoe heeft Turner geholpen om de samenwerking tussen onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel te verbeteren? En wat levert dat op voor de student?

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl