Het verhaal achter de prestatie

Het verhaal van Turner en
het Hout- en Meubilerings-college

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Marijke van Kampen van het Hout- en Meubileringscollege (HMC). Hoe heeft Turner geholpen om ‘de winkels’ van het HMC te professionaliseren? En wat zegt dat over onze manier van werken?

Wat is het Hout- en Meubileringscollege eigenlijk?

“Het HMC is een mbo-vakschool voor hout, meubilair en interieur. We leiden elk jaar zo’n 4.000 studenten op tot bevlogen, creatieve en ondernemende vakmensen. Een heel inspirerende omgeving. Ik heb er zelf ook ooit een opleiding voor interieuradviseur afgerond. Daarna heb ik voor de HBO opleiding Facility Management richting Inkoop gekozen. Erg leuk om deze kennis nu op mijn oude school toe te passen”

Student komt terug naar school, wat leuk. En wat is nu je rol binnen het HMC?

“Ik ben sinds juli inkoopadviseur, een nieuwe rol binnen de organisatie. Ik ben verantwoordelijk voor de gehele inkoop op tactisch en strategisch niveau. Daar is extra aandacht voor nodig omdat het HMC is gegroeid en we in nog meer gevallen onze inkoop Europees moeten aanbesteden. Het is ook een mooie kans om inkoop te professionaliseren: door inkoopbeleid op te schrijven, een contractenregister te maken en om inkoopprocessen door te lichten. Vanuit die achtergrond vroeg Marga Severs, onze Directeur Stafdiensten of ik samen met Turner het optimalisatieproject van de winkels wilde begeleiden”.

Over wat voor winkels hebben we het eigenlijk?

“Er wordt bij ons veel gewerkt in projecten: een meubelstuk, een maquette, een raamkozijn. Studenten en docenten kunnen hiervoor materialen inkopen bij onze winkels op onze opleidingslocaties. We werken in de winkels zonder winstoogmerk, zodat het voor studenten betaalbaar en haalbaar blijft om hun droomprojecten te maken. Maar je kun je wel voorstellen dat er veel materiaal doorheen gaat in een schooljaar.”

"Ik vond het mooi om te zien hoe de verschillende afdelingen met elkaar in gesprek gingen en inzicht kregen in elkaars processen"

Marijke van Kampen, inkoopadviseur Hout- en Meubileringscollege

Helder. En wat heeft Turner hierin betekend?

“We zijn met organisatieadviseurs Fred Conijn en Femke van den Wall Bake een kort en krachtig traject ingegaan. Zij hebben met alle betrokkenen gesproken, denk aan: docenten, winkelbeheerders, de financiële afdeling. Fred en Femke hebben hun bevindingen in een workshop teruggekoppeld. Dat was een heel goede sessie: doordat zij alle processen, rollen, verantwoordelijkheden in kaart hadden gebracht, hierdoor kregen we samen inzicht in het totaalplaatje. En konden we meteen samen in groepjes de diepte in op de knelpunten. Ze hebben ons als groep goed begeleid, zodat we inzicht kregen in de verschillende processen en elkaars rol hierin, maar ook een duidelijke focus hadden. Ik vond het daarnaast erg mooi om te zien hoe de verschillende afdelingen met elkaar in gesprek gingen en inzicht kregen in elkaars processen.”

En toen?

“In een tweede sessie kwam Turner met vijf speerpunten die bijdragen om die knelpunten op te lossen. Die waren meteen scherp. Aan elk speerpunt is een eigenaar gekoppeld die de acties die daarbij horen op zal pakken. Een aantal acties zijn door de Winkelbeheerders en medewerker Financiën direct uitgevoerd. Zo hebben we met Fred en Femke binnen een paar weken echt iets in beweging gezet.”

Hoe was het om met onze mensen te werken?

“Ik ben heel blij met zo’n concreet resultaat. Fred en Femke waren heel goed en scherp in hun communicatie. Soms dwaalden onze discussies wat af, maar zij zorgden ervoor dat we steeds weer terugkeerden naar dat gezamenlijke einddoel. Knap.”

En hoe zit het met dat einddoel: wat verbetert er in de winkels?

“Met deze nieuwe manier van werken gaan we actiever samenwerken met docenten om beter te voorspellen aan welke materialen behoefte is gedurende het schooljaar. Zo kunnen we slimmer inkopen: betere afspraken maken, volume voordeel behalen en ervoor zorgen dat het op tijd besteld wordt. Bovendien kunnen we ook de drukte beter spreiden in de winkels zelf. Niet alle studenten in een keer naar de winkels sturen aan de start van het schooljaar, maar meer gefaseerd. Zo houden we het beheersbaar voor ons als organisatie en betaalbaar voor de student.”

Turner is nummer 1 in de MT1000. Wat is het verhaal achter deze mooie prestatie? We vertellen je graag meer.

Typisch Strategie = Executie

Fred Conijn: “Leuk om te horen zo Marijke positief is. Ik denk dat het heeft geholpen dat we steeds met voorstellen zijn gekomen: ‘wij denken dat het proces zo loopt, klopt dat?’ en ‘wij denken dat dit de speerpunten zouden moeten zijn, wat vinden jullie?’ Zo kan de groep zich richten op de uitzonderingen en de knelpunten die echt belangrijk zijn. Dan wordt het snel concreet en geeft zo’n traject juist veel energie. Precies waar als Turner met strategie-executie voor staan.”

Femke van den Wall Bake: “Dit was eigenlijk een klassiek Operational Excellence traject, mijn favoriet soort opdracht. Samen kijken naar de hele keten en ‘verspillingen’ verminderen, zoals je dat in de LEAN methode noemt. Volgens mij heeft het HMC zo een mooie stap gezet in het professionaliseren van de winkels. Ik hoop dat de impact van dit traject snel merkbaar wordt docenten en studenten, maar ook voor alle spelers die bijdragen aan dit proces. En dat ze elkaar voortaan beter weten te vinden voor weer nieuwe verbeteringen.”

Alle nieuwsberichten over onderwijs

Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en Haagse Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Rob Soekhlal interim-manager van het faculteitsbureau, en met Christian Brouwer, docent aan de pabo. Hoe heeft Turner geholpen om de samenwerking tussen onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel te verbeteren? En wat levert dat op voor de student?

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en HAS Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Liz Chermin, (waarnemend) voorzitter van het college van bestuur van de HAS Hogeschool. Ook onderwijsinstellingen moeten blijven leren, is de filosofie van deze topvrouw. Hoe helpt Turner daarbij? ​

Lees meer »
De toekomst van blended onderwijs is gestart
Lessen uit de Coronaperiode
mkan

De toekomst van blended onderwijs is gestart

Turner deed onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Onderzoek naar de vraag die iedereen in het onderwijs bezighoudt: wat kunnen we leren van de coronaperiode? Hoe bevalt online onderwijs voor studenten en docenten van hogescholen en universiteiten? Wat hebben instellingen allemaal geregeld en georganiseerd? De toekomst van onderwijs is ‘blended’, dat staat wel vast. Maar hoe dat er precies uitziet? ​

Lees meer »
Lessen uit de Coronaperiode
mkan

Turner publiceert onderzoek ‘De toekomst van blended onderwijs is gestart’

Turner deed onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Onderzoek naar de vraag die iedereen in het onderwijs bezighoudt: wat kunnen we leren van de coronaperiode? Hoe bevalt online onderwijs voor studenten en docenten van hogescholen en universiteiten? Wat hebben instellingen allemaal geregeld en georganiseerd? De toekomst van onderwijs is ‘blended’, dat staat wel vast. Maar hoe dat er precies uitziet?​

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en het Hout en Meubileringscollege

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Marijke van Kampen van het Hout- en Meubileringscollege (HMC). Hoe heeft Turner geholpen om ‘de winkels’ van het HMC te professionaliseren? En wat zegt dat over onze manier van werken?

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Schaalbare AI-oplossingen voor onderwijs

Turner’s Jeroen Visscher heeft zich aan de Nederlandse AI Coalitie verbonden als trekker van de werkgroep onderwijs. De afgelopen tijd heeft hij een team van betrokkenen uit onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheid verbonden aan deze werkgroep. Tijd om kennis te maken met een van de werkgroepleden van het eerste uur: Gerdinand Bosch, de CIO van Avans Hogeschool.

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en NHL Stenden

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ spreken we Erica Schaper, de voorzitter van het College van Bestuur van hogeschool NHL Stenden. Hoe ervaart deze topvrouw de samenwerking tussen Turner en NHL Steden? ​

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl