Een nieuwe strategische koers
Noorderpoort
- Nieuwe richting voor Noorderpoort die aansluit op de maatschappij van 2035
- Strategie = Executie: strategie direct toetsen aan praktijk via experimenten
- Goede aansluiting op behoeften studenten en werkveld
- Succesvol 100% digitaal strategietraject
Met 16 verschillende scholen, ongeveer 14.000 studenten, 1.200 cursisten en ruim 1.400 medewerkers is Noorderpoort één van de grootste ROC’s (Regionaal Opleidingscentrum) van Noord-Nederland. Zoals elke mbo-instelling bepaalt het eens in de vijf jaar haar strategische koers. Sluiten we nog aan op de behoeften van de maatschappij? Welke ontwikkelingen verwachten we in de komende jaren op het gebied van leren en ontwikkelen? Hoe zal de arbeidsmarkt in onze regio zich ontwikkelen? Wat voor studenten zullen er straks zijn? En waar hebben zij behoefte aan? Dat zijn de vragen waar een strategische koers antwoord op geeft.
Samen op ruimtereis
Noorderpoort vroeg Turner om de totstandkoming van de nieuwe strategische koers richting 2035 te begeleiden. Het werd – mede vanwege de corona-pandemie – een volledig digitaal traject.
Elsa van Bruggen, expert mbo onderwijs vertelt: “Het moest echt anders. We besloten kortere sessies te organiseren met minder mensen. We hebben het concept van een ruimtereis bedacht: in verschillende groepen werkten we samen aan een missie. Het was belangrijk om ook heel goed duidelijk te maken wat deelnemers elke sessie konden verwachten. Dat werkte heel goed, misschien wel beter dan wanneer we een heisessie hadden georganiseerd.“
Tessa Rombouts-van Puijenbroek expert onderwijsinnovatie: “We gaven vooraf huiswerk mee. Bijvoorbeeld: maak visualisatie van de toekomst. Dat gebruikten we dan in de sessies. Ook hebben we samen dansles gevolgd van een student. En pakketten thuisgestuurd met producten uit de omgeving. Net wat bij het doel van die dag paste.”
Astrid Kramer, directeur beroepsonderwijs Noorderpoort Stadskanaal vertelt: “Ik maakte me aanvankelijk zorgen: hoe zet je een nieuwe strategische koers uit zonder dat je elkaar in de ogen kunt kijken? Maar het digitale is eigenlijk heel erg goed bevallen.”
Een bijzonder resultaat
Strategie = Executie was steeds het motto tijdens het traject. Gaandeweg werden via experimenten, maar ook door het betrekken van studenten en werkveld, steeds getoetst of de bedachte strategische koers nog klopte.
Wim van de Pol, voorzitter van de College van Bestuur van Noorderpoort vertelt: “We wisten dat Turner Strategie = Executie hoog in haar vaandel had en dat trok ons aan. Er ligt nu een strategische koers tot 2035 die aantrekkelijk is en mensen ook uitdaagt. Een koers die Noorderpoort een goede plek geeft in de samenleving. Bovendien aangevuld met een plan om de komende jaren ook die koers waar te maken.”
Rosa Meijer, student marketing & communicatie van Noorderpoort en betrokken bij het traject: “Het is belangrijk dat Noorderpoort studenten betrekt in haar koers, want Noorderpoort is voor studenten. Het gaat om ons. Ik vond het bijzonder om betrokken te zijn bij dit traject en om mijn stem te laten horen namens alle Noorderpoort studenten.”
Hoe zag dat eruit?


"Bijzonder om als student mijn stem te laten horen in zo'n traject."
- Rosa Meijer, student Noorderpoort

"We wisten dat Turner Strategie = Executie hoog in haar vaandel had staan."
- Wim van de Pol, voorzitter van het CvB van Noorderpoort

"Een volledig digitaal traject beviel eigenlijk heel goed."
- Astrid Kramer, directeur Noorderpoort Stadskanaal
Meer weten over deze opdracht?
ROC Noorderpoort
- Experimenteren in het onderwijs
- Innovatie bij de aanwezigheidregistratie
- Winnen van onderwijstijd
Hogeschool Utrecht
- Intergraal en structureel verbeteren
- Inzicht in het studiesucces
- Opzetten van verbeterteams
- Samenwerking tussen studenten, docenten en verbeterteams
mboRijnland
- Opknippen van grootschalige en complexe implementatie
- Opzetten van een implementatie- en vernieuwingsmotor
- Fors en duurzaam resultaat
NHL en Stenden
- Gezamelijke ambities en kansen
- Regievoering op het totale programma
- Hogere kwaliteit onderwijs en onderzoek
Hout- en Meubileringscollege
- Betere bestelprocedure voor studenten en docenten
- Slimmere inkoop van materialen
- Gelijkmatiger werkdruk voor ‘winkels’ (minder piekmomenten)
- Efficiëntere administratie en meer grip op financiën
- Basis om continu te verbeteren