Digitale innovatie in de klas
ROC Noorderpoort
- Experimenteren in het onderwijs
- Innovatie bij de aanwezigheidregistratie
- Winnen van onderwijstijd
Digitale innovatie staat hoog op de agenda’s van onderwijsinstellingen. Toch komen maar weinig concrete initiatieven van de grond die de student en docent direct raken. ROC Noorderpoort doorbrak dit patroon. Samen met Turner en partners uit het bedrijfsleven hebben we digitale technologie succesvol toegepast om onderwijs in de klas te verbeteren. Hoe wij Noorderpoort precies hielpen?
Studenten experimenteren
We hebben met zo’n 70 studenten van Noorderpoort en partners op het gebied van ICT (StuComm, Be Sense en VodafoneZiggo) een concreet probleem aangepakt: de aanwezigheidsregistratie. Elke les wordt vijf tot zeven minuten waardevolle onderwijstijd besteed aan het bijhouden van de presentielijst. We startten een experiment met om met beacons en sensoren de aanwezigheid automatisch te registreren. Dat deden we in korte sprints, waarin we de beacon- en sensortechnologie eigen maakten, gericht analyses te maken en concrete acties ondernamen.
Nieuwe manieren van leren
Het mes van digitale innovatie sneed aan twee kanten. Door het experiment is het mogelijk geworden om 10% meer onderwijstijd te winnen. Bovendien hebben studenten op nieuwe manieren techniek ingezet voor innovaties. Zo heeft Noorderpoort een nieuwe manier van toegepast leren ontwikkeld, die zij ook volgend schooljaar doorzet.
In de video hieronder vertellen we samen met de partners meer over Noorderpoort Digitale Innovatie

