Lessen uit de coronaperiode
Wat leert het mbo van de coronaperiode?
Turner deed samen met zestien onderwijsinstellingen onderzoek onder 5.000+ studenten, docenten en medewerkers om lessen te trekken uit de coronaperiode. Om antwoord te geven op de vraag die iedere onderwijsinstelling bezighoudt: wat leren we van deze unieke periode in het onderwijs?
Wat leert het mbo van de coronaperiode?
Ontwikkelingen zoals online onderwijs, adaptief onderwijs, flexibilisering, personalisatie staan al langer op de agenda’s van onderwijsinstellingen. Vanaf maart kwamen deze ontwikkelingen in een stroomversnelling toen scholen gedwongen waren 100% online les te geven.
Onderzoek onder 5.000+ studenten, docenten en medewerkers
Veertien MBO-scholen deden samen met HAS, Radboud Universiteit en Turner onderzoek onder 5.000+ docenten, studenten en stafmedewerkers om lessen te trekken uit de coronaperiode van maart tot en met juli. Om antwoord te krijgen op de vraag die alle onderwijsinstellingen bezighoudt: wat kunnen we samen leren van deze unieke periode in het onderwijs?

100% online werkt niet
In het voorjaar van 2020 hebben mbo-instellingen in razend tempo online onderwijs georganiseerd. Er werd een flinke sprint getrokken door docenten en medewerkers om dat mogelijk te maken. Dat 100% online niet ideaal is, komt vast niet als een verrassing. Studenten en docenten missen spontaan en persoonlijk contact enorm. We zien heel individuele en persoonlijke voorkeuren en ervaringen met online onderwijsvormen. En het is nog niet voorbij, deze tijd is nog steeds zeer uitdagend en vraagt veel van studenten, docenten en medewerkers.
Niet terug naar het oude
Toch kunnen we niet om de positieve ervaringen met online onderwijs heen. Sommige onderwijs- toets- en examenvormen werken namelijk heel goed online en leveren duidelijk voordeel op voor studenten en docenten. Met dit onderzoek leggen we de eerste aanknopingspunten daarvoor bloot.
Ook leren van de inzichten?
De inzichten van het onderzoek zijn beschikbaar voor iedereen. Download het rapport via onderstaand formulier.
Alle inzichten van onze onderwijsexperts

Consultancy.nl | Onderwijs moet zich voorbereiden op blended toekomst
Consultancy.nl schrijft over ons onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Het platform schreef over de aanbevelingen van onze onderwijsexperts. Wat is de beste onderwijs-mix in de toekomst? En hoe kun je dat als instelling het beste aanpakken?

Consultancy.nl ‘Hoe studenten aankijken tegen 100% online onderwijs’
Consultancy.nl schrijft over ons onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Het artikel zoomt in op het perspectief van studenten: hoe beleven zij 100% onderwijs? En welke onderwijsmix vinden zij ideaal?

De toekomst van blended onderwijs is gestart
Turner deed onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Onderzoek naar de vraag die iedereen in het onderwijs bezighoudt: wat kunnen we leren van de coronaperiode? Hoe bevalt online onderwijs voor studenten en docenten van hogescholen en universiteiten? Wat hebben instellingen allemaal geregeld en georganiseerd? De toekomst van onderwijs is ‘blended’, dat staat wel vast. Maar hoe dat er precies uitziet?

Turner publiceert onderzoek ‘De toekomst van blended onderwijs is gestart’
Turner deed onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Onderzoek naar de vraag die iedereen in het onderwijs bezighoudt: wat kunnen we leren van de coronaperiode? Hoe bevalt online onderwijs voor studenten en docenten van hogescholen en universiteiten? Wat hebben instellingen allemaal geregeld en georganiseerd? De toekomst van onderwijs is ‘blended’, dat staat wel vast. Maar hoe dat er precies uitziet?