Ontmoet je collega's
Antal Ruiter
In het kort
Als iemand weet wat het verschil is tussen werken voor de Big Four of voor een kleiner bureau, dan is het Antal Ruiter wel. Met meer dan twintig jaar consulting ervaring in de zak bij verschillende organisaties en bij toonaangevende opdrachtgevers in de financiële sector, heeft hij veel gezien in consultingland. Ruim vier jaar gelden stapte hij over naar de Finance praktijk van Turner. Wat is het verschil tussen werken bij de grote spelers en werken bij Turner? En waarom is hij blij met zijn overstap?
“Bij mijn eerste werkgever, een van de big four, begeleidde ik onder andere grote veranderingen bij een pensioenuitvoerder, heb ik geholpen bij het opzetten van een nieuwe bank en deed ik projecten tijdens een post merger integration. Gave projecten, waar ik veel van heb geleerd. In mijn tweede baan deed ik veel dezelfde soort projecten, maar op een meer internationale schaal. Voor banken deed ik ook projecten op het gebied van compliance en anti-money laundering. Ik probeerde steeds een mix te maken tussen het leiding geven aan grotere programma’s en korte, strategische, analytische klussen. Voor de afwisseling.”
CV’s schuiven
“Toen ik bij mijn vorige werkgever begon, heb ik wel moeten wennen aan de managementstijl die daar heerste. Dat begon mij de laatste jaren steeds meer tegen te staan. Het was een cliëntelistisch systeem waarbij je trouw diende te blijven aan jouw leidinggevende, wat botste met de Nederlandse cultuur. Als consultant ben je al voor je klanten aan het vechten, dat is je werk. Maar om intern ook te moeten vechten, dat werd mij echt te veel. Daarnaast merkte ik op een gegeven moment dat dit bedrijf bijna ongemerkt afgleed van hoogwaardige consulting naar detachering, en dat het begon te concurreren op prijs. Daar stond ik niet achter. De manier waarop je de relatie met de opdrachtgever aangaat verandert dan, waardoor ook je marktwaarde uitgehold wordt. Kortom, het werd tijd om verder te zoeken.”
In de wind
“Toen ik besloot over te stappen, zocht ik naar een plek waar ik met mijn poten in de modder zou staan, mijzelf kon uitdagen en mijn ondernemerschap moest pakken. Die stap is lastiger te maken bij een grote organisatie. Daar is er namelijk vaak al een vraag vanuit een opdrachtgever geformuleerd, die je probeert te beantwoorden. Hierdoor kun je meer reactief zijn. Bij een kleiner bureau sta je in de wind. Je wordt gedwongen om proactief te zijn. Ook in de opdrachten zelf ervaar ik meer autonomie. Ik kan hier werk meer naar mijn hand te zetten.”
“Je wordt gedwongen om proactief te zijn”
Off-centre
“Eenmaal bij Turner viel het me op dat iedereen niet alleen erg gedreven, gefocust en professioneel is, maar er is ook nog iets anders. Niemand hier heeft een standaard persoonlijkheid. Turners zijn een beetje off-centre, een beetje gekkig. Daardoor heeft iedereen een eigen plek in de groep, waardoor het wel mooi in elkaar past. Dat is anders. Dat maakt het leuk.”
Leercurve
“De reden waarom je consultant wordt en blijft is die leercurve. Zodra je het idee hebt ‘ik weet alles wel’, dan moet je vooral iets anders gaan doen. Op dit moment ben ik vooral bezig met het verder ontwikkelen van mijn leiderschap. Turner ondersteunt me daarin.”
“Zodra je het idee hebt ‘ik weet alles wel’, dan moet je vooral iets anders gaan doen.”
Andere schaal
“Natuurlijk was ik destijds bij de grotere bureaus blij met de enorme hoeveelheid mogelijkheden. Een groot opleidingscurriculum, veel variatie in projecten en – vooral – de internationale mogelijkheden. Zo heb ik projecten gedaan in Zuid-Korea, India, Ghana, Dubai en Londen, en heb ik genoten van de vijf jaar die ik met mijn gezin in Australië heb gewoond. Daarnaast is er een gigantische hoeveelheid kennis aanwezig bij de grotere kantoren. Het is toch wel een verschil of je 120.000 mensen om je heen hebt of 50. Bij de Big Four wordt elke week wel een nieuw rapport gepubliceerd. Bij een kleiner bureau duurt dat iets langer. Maar, gelukkig bestaat er ook zoiets als het Internet.
Bij Turner ben je vooral bezig met de kern van ons vak. Klanten helpen en projecten doen, daar word ik blij van. Gewoon gaan. Ik wilde dat doen in een club waar iedereen die drang had. Die club heb ik hier gevonden.”
Neem contact op

Ontmoet Esther Timmer
Tien jaar geleden vertrok Esther Timmer bij Turner voor een avontuur in het buitenland. Na enige tijd in India en Mexico te hebben gewoond, streek zij drie jaar geleden met haar gezin neer in Praag. Vanuit Tsjechië is zij weer betrokken geraakt bij Turner, nu als researchanalist voor de Innovation = Execution Study en als HR-manager ad interim. Wat is er in de tussentijd veranderd? En wat heeft zij in het buitenland geleerd en is van waarde voor Turner?

Ontmoet Lars Roosenstein
Lars Roosenstein wilde na zijn studie iets gaan doen in het onderwijs. En hij wilde consultant worden. Dan kom je bij Turner uit. Logisch toch? Als we elkaar spreken, werkt Lars nog maar zes weken voor Turner, bij de onderwijsgroep. Maar hij is razend enthousiast!

Ontmoet Antal Ruiter
Als iemand weet wat het verschil is tussen werken voor de Big Four of voor een kleiner bureau, dan is het Antal Ruiter wel.

Ontmoet Frits Korthals Altes
Frits Korthals Altes is expert in digitale transformatie en innovatie in de financiële dienstverlening. Zijn interview over werken bij Turner:

Ontmoet Yanick Mollema
Yanick Mollema startte direct na zijn Master Change Management als junior consultant bij Turner.

Ontmoet Annelieke van Schie
Annelieke van Schie is 35 jaar en werkt als manager voor de onderwijsmarkt bij Turner. Daarvoor was ze werkzaam als lobbyist en beleidsadviseur bij de Vereniging Hogescholen.

Ontmoet – Ewoud de Boer
Ewoud de Boer was HRM stagiair bij Turner. Wat heeft hij het afgelopen half jaar geleerd? En wat zeg dat over de cultuur bij Turner?
Contact
We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.
Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden
Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl