Publieke Sector

Ronde tafel over Werk aan Uitvoering

Turner’s Christiaan Gort, Peter Schreuder en Jacques Pijl organiseerden samen met Flevum een ronde tafel bijeenkomst voor bestuurders en directieleden in de publieke sector. Het onderwerp? Het rapport Werk Aan Uitvoering dat door de toeslagenaffaire aan actualiteit heeft gewonnen. Deelnemers van de bijeenkomst gingen met elkaar in gesprek over de uitkomsten. Wat is nodig om de uitvoering te vernieuwen?

Werk aan Uitvoering: ronde tafel met uitvoeringsorganisaties

Uitvoeringsorganisaties staan onder druk. Hoe kunnen zij voldoen aan de verwachtingen van burgers, instellingen en politiek – nu en in de toekomst? Vorig jaar verscheen het rapport Werk aan Uitvoering met een uitgebreide probleemanalyse en adviezen voor versterking. Turner en Flevum organiseerden op 9 februari een digitale ronde tafel over dit rapport voor bestuurders en directeuren van toezicht- en uitvoeringsorganisaties. De 25 deelnemers kregen een toelichting van de auteur van het rapport, Hans van der Vlist, en bespraken samen de uitkomsten. Wat zijn de conclusies? En wat er is nodig om het tij te keren?

Het rapport

De uitkomsten liegen er niet om. Het rapport concludeert dat uitvoeringsdiensten decennialang zijn verzwakt door meerdere bezuinigingsronden en een opeenstapeling van wet- en regelgeving. Dit heeft geleid tot moeilijk uitvoerbare en moeilijk uitlegbare wetgeving en tot een eenzijdige focus op efficiency en digitalisering. Het gevolg? De uitvoering kan niet meer voldoen aan de verwachtingen en de menselijke maat is grotendeels verdwenen. Vooral kwetsbare burgers zijn hiervan de dupe. In deze context heeft de toeslagenaffaire bij de belastingdienst kunnen plaatsvinden.

Meer maatwerk en samenwerken

Het rapport adviseert om persoonlijk contact met burgers weer mogelijk te maken en dat ambtenaren in de uitvoering veel meer ruimte krijgen voor maatwerk. De dienstverlening aan kwetsbare burgers vraagt dat uitvoeringsdiensten meer samenwerken om tot duurzame oplossingen te komen. Hierbij is een belangrijke rol voor gemeenten weggelegd als regisseur en loketfunctie voor burgers. Tijdens de ronde tafel wordt geconstateerd dat dit veel meer ketensamenwerking vraagt. Uitvoeringsdiensten vinden het al ingewikkeld om met elkaar samen te werken, laat staan dat gemeenten daarbij komen. Toch is het noodzakelijk om hiermee aan de slag te gaan om kwetsbare burgers te bereiken.

Betere relatie met beleidsdepartementen

Een belangrijk thema uit het rapport betreft de sturingsdriehoek tussen de eigenaar van een uitvoeringsdienst, de verschillende opdrachtgevers en de uitvoeringsorganisatie. Tijdens de ronde tafel wordt geconstateerd dat verschillen tussen ministeries groot zijn en dat de sturingsdriehoek niet overal goed functioneert. We hebben gesproken over het benodigde leiderschap dat hiervoor nodig is en dat ervaring in de uitvoering randvoorwaardelijk zou moeten zijn voor topmanagementfuncties. Veranderingen in de verantwoording zijn ook nodig. De huidige eenzijdige, kwantitatieve KPI’s en detailsturing vanuit de departementen moet op de schop. Kwalitatieve elementen verdienen meer aandacht. Er is een ‘rijke’ verantwoording nodig. De uitvoeringsorganisaties moeten hier zelf proactief mee aan de slag. De uitvoering wordt opgeroepen hier zelfbewuster in de worden en niet te wachten op de beleidsdepartementen.

"Publieke organisaties hebben over het algemeen een heldere strategie en betrekken hun stakeholders goed, maar het ontbreekt aan executiekracht."

Jacques Pijl, auteur Strategie = Executie

Best practices

Zoals het rapport al aangeeft: er is volop werk aan uitvoering. Maar hoe kun je deze veranderingen handen en voeten geven? Een inventarisatie van best practices leverde alvast mooie voorbeelden op. Denk aan uitvoeringsdiensten die aan de slag zijn gegaan met ‘customer journeys’ om de dienstverlening aan burgers meer betekenis te geven. Of aan het vergroten van de discretionaire bevoegdheid van ambtenaren bij het inregelen van nieuw beleid.

Turner’s Peter Schreuder gaf een voorbeeld: “Publieke organisaties hebben de neiging om te veel na te denken (80%) en te weinig aandacht aan executie te geven (20%). Door dit bij één van onze opdrachtgevers om te draaien, hebben we de productie op 35 vestigingen 20% verhoogd, de klanttevredenheid significant verbeterd en meer ruimte gecreëerd voor het persoonlijk contact en de menselijk maat.”

Onderzoek naar slagkracht

Turner voert een onderzoek uit naar de slagkracht van organisaties in de publieke sector. Tijdens de bijeenkomst presenteerden we de eerste opvallende resultaten van het lopende onderzoek. Het blijkt dat 80% noodzaak en urgentie voelt om te veranderen, maar dat 80% daarin aangeeft te weinig keuzes te maken. Wat we ook terugzien is dat in het portfoliomanagement bij 60% onvoldoende balans is tussen verbeteren, vernieuwen en innoveren.

Ondanks corona gaat bij iedereen de veranderagenda in 2021 door. Dit wordt mogelijk gemaakt door de inzet van digitale middelen. Per veranderinitiatief geeft 75% aan dat stakeholders goed betrokken worden. Toch lukt het meer dan 50% niet om succesvolle veranderingen goed op te schalen en qua batenmanagement geeft 70% geeft aan beperkt inzicht te hebben in realisatie van doelen.

“Publieke organisaties hebben over het algemeen een heldere strategie en betrekken hun stakeholders goed, maar het ontbreekt aan executiekracht,” geeft Turner’s Jacques Pijl en auteur van Strategie = Executie aan. “Veranderingen worden onvoldoende gerealiseerd doordat te veel tegelijkertijd wordt opgepakt en onvoldoende gestuurd wordt op resultaten.”

Doorpakken, nu echt

De problemen uit het rapport Werk Aan Uitvoering zijn de afgelopen jaren al in veel onderzoeken naar voren gekomen. Waarom gaat het nu wel lukken om de benodigde veranderingen te realiseren? Bij de totstandkoming van het rapport zijn heel veel stakeholders betrokken en het draagvlak van de aanbevelingen is groot. Bovendien is er urgentie bij de politiek om hiermee aan de slag te gaan. De toeslagen-affaire heeft geholpen om dit onderwerp bovenaan de politieke agenda te krijgen.

Christiaan Gort, practiceleider Publieke Sector sluit af: “De actualiteit vraagt er nu om dat uitvoeringsdiensten  doorpakken om die menselijke maat terug te brengen in de dienstverlening. Om dat te laten slagen moet de relatie met beleidsdepartmenten veranderen en er zijn nieuwe en innovatieve vormen van samenwerking nodig.”

"De actualiteit vraagt er nu om dat uitvoeringsdiensten doorpakken om die menselijke maat terug te brengen in de dienstverlening."

Christiaan Gort, practiceleider Publieke Sector

Alle nieuwsberichten van Turner

Energie
Cor Barelds

Netbeheerder

Versterken dienstverlening BtB en BtC Netbeheerder Versnellen dienstverlening Reductie achterstanden met 85% Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening Versnelling in nieuwe manier van werken

Lees meer »
Financiële Dienstverlening
Cor Barelds

De Vereende

De Vereende, een schade- en verzekeringsbedrijf dat onder andere bijzondere risico’s verzekert, wilde een hogere efficiency realiseren, ruimte creëren voor nieuwe initiatieven en tegelijkertijd beter scoren op zowel klant- als medewerkerstevredenheid.

Lees meer »
Publieke sector
mkan

UWV WERKbedrijf

Het UWV WERKbedrijf begeleidt werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk. De dienstverlening de afgelopen jaren in toenemende mate gedigitaliseerd. Toch hebben veel werkzoekenden behoefte aan persoonlijk contact en maatwerk.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Groen en geel’

‘Je bent niet je testuitslag’, betoogt Peter de Bruin in zijn meest recente column. Daarmee houdt hij een pleidooi voor ontwikkeling. Een managementtest levert feedback die, als het goed is, leidt tot een keuze voor ander (samenwerkings-)gedrag.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Samen is een werkwoord’

In zijn meest recente column houdt Peter de Bruin ons voor dat samenwerken investering in de onderlinge verhoudingen vergt. Vertrouwen wordt bereikt door elkaars nieren te proeven op de wat diepere niveaus, voorbij elkaars onzekerheid. Werken aan samenwerken is een continu vraagstuk, samen is een werkwoord.

Lees meer »
Team Turner
Cor Barelds

Marathon Schaats Cup

De dagen worden korter, het kwik daalt.. Heb jij ook weer zin in een oer-Hollandse avond samen schaatsen kijken? Als sportieve relatie van Turner weet je waarschijnlijk wel dat we een marathon schaatsteam sponsoren. Jij hebt de kans om hiervan mee te genieten!

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Regelwijs’

In z’n meest recente column, regelwijs, beweert Peter de Bruin dat we regels en kaders beter moeten toepassen. Iets dat we (ook) in organisaties nogal eens moeilijk vinden. Niet te stug, niet te vrij. Hij wenst ons de regelwijsheid daartussen te laveren.

Lees meer »
Blog
Alexander Bruinsma

La Vuelta De Turner

Samen fietsen met klanten en relaties! Op vrijdag 9 september vond de 15 editie ons jaarlijkse zakelijke wielerevenement Tour de Turner plaats. Misschien wel hèt beste zakelijke wielerevent. Het thema van dit jaar was La Vuelta de Turner. Bekijk hier een impressie van een prachtige dag!

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Krimpsoep’

Peter de Bruin combineert in zijn column twee dingen die je momenteel veel hoort; we gaan een periode van krimp tegemoet. En, we zijn op zoek naar zingeving. Is er een verband tussen de twee? Ja, de angst voor krimp geeft een kramp op ons bezit en voorkomt onze transitie naar betekenis.

Lees meer »
Blog
Cor Barelds

Effort en Effect. Weten door te meten

Met het minimaal levensvatbaar product (MLP) in de eerste executiegolf kunnen voor het eerst de baten van een nieuw initiatief worden geoogst. Meten is cruciaal in deze fase: we willen immers wel weten wat er slaagt.

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl