Strategie = Executie
Aan de slag met de essenties van strategie-executie.
Geen enkel initiatief zal succes hebben als de project- of programmaleider en de andere sleutelspelers geen eigenaarschap voelen. Daartoe moeten zij ‘psychologisch inchecken’ op het initiatief. Helaas wil de psychologische check-in er nog wel eens bij inschieten.
Voor succes in strategie-executie, is echt eigenaarschap pure noodzaak.
Echt eigenaarschap is voor de executie en de daarmee te bereiken doelen is het allerbelangrijkst in strategie-executie. Dat bepaalt of we in strategie-executie te maken hebben met een briljant genie met duizend helpers, een situatie die nergens toe zal leiden, of met een leider die weet dat alleen echt eigenaarschap bij alle betrokkenen tot succes gaat leiden. Een goede check-in schuurt altijd een beetje, omdat een professional die incheckt er ook direct van alles van vindt. Ik heb geleerd daar erg blij mee te zijn, maar ik ben eerlijk genoeg om te zeggen dat het ook vaak ‘jeukt’.
De trekker
Het is een van die stevige spagaten voor leiders. Je hebt een duidelijk kader en opdracht mee te geven. Tegelijkertijd weet je dat het alleen wat wordt als een potentiële project- of programmamanager – de ‘trekker’ – intrinsiek gemotiveerd is. Dat staat of valt met de ruimte en vrijheid de hij wel of niet ziet om de opdracht in te vullen. Een trekker die zelf psychologisch incheckt op een opdracht gaat die opdracht doen alsof het zijn eigen onderneming is. Dat is wat je wilt. En dat vraagt meer inspanning dan daags voor een kick-off uit de auto een potentiële trekker bellen met de opmerking: ‘We willen je vragen om een belangrijk project te gaan trekken. Het is een beetje kort dat maar wel belangrijk dat jij het gaat doen. Kun je donderdag op de kick-off zijn en wil je wat voorbereiden?’ Dat wordt niets. Een professional zei: ‘Als je meer tijd besteedt aan de keuze voor je nieuwe Aston Martin, beste bestuurder, dan aan de rol die je mij vraagt in te vullen, ga ik er zeker niet voor.’
Stiefkind
De psychologische check-in is vaak het stiefkind van elk project. Dat is een belangrijke reden dat veel initiatieven in strategie-executie falen. McKinsey heeft eens vastgesteld dat dat wanneer professionals echt eigenaarschap voelen en initiatief kunnen nemen, de kans op succes 79% is. Dat steekt scherp af bij de normale faalkans van minimaal 60%. Ook uit de gedragspsychologie is bekend dat als we zelf voor iets kiezen we vijf keer meer gecommitteerd zijn dan wanneer we iets moeten. Willen is kortom sterker dan moeten.
Eigenaarschap is een middel
Maar hoe doe je dat, psychologisch inchecken? Daarvoor is het goed te beseffen dat eigenaarschap een middel is om tot executie van de doelen te komen. Eigenaarschap is synoniem aan verantwoordelijkheid, betrokkenheid, commitment of engagement, als een van deze woorden je voorkeur heeft. Het is goed dat even uit elkaar te trekken. Sommige veranderkundige scholen stellen dat de betrokkenheid van de mens bij de organisatie het doel op zich is en dat resultaat dan vanzelf komt. Die opvatting is vaak dusdanig knap geformuleerd dat je het er bijna niet mee oneens kunt zijn. Een hoge betrokkenheid leidt inderdaad tot significant betere resultaten voor alle belanghebbenden. Maar die hoge betrokkenheid komt het best uit de verf als mensen bij organisaties werken die serieus omgaan met de visie, de missie en de daarvan afgeleide strategische doelen. In deze kip-eidiscussie komt doel dus voor betrokkenheid.
Voor een psychologische check-in is het dus van het grootste belang om het doel van het initiatief goed uit te leggen en te verbinden met de strategie. Als de strategie goed op papier staan, rolt het verhaal achter het initiatief als vanzelf uit je pen. Schrijf dat verhaal op of maak een script, zodat je het in de vorm van een geloofsbrief op een A4’tje of met een videoboodschap van maximaal een minuut kunt overdragen. Als er geen appellerend verhaal bij het initiatief te houden is, klopt er iets niet. Als het initiatief belangrijk is in relatie tot de strategie, is er altijd een verhaal bij te houden. Bij een optimalisatie-initiatief in de backoffice van de Belastingdienst moet net zo’n overtuigend verhaal te houden zijn als bij een zogenaamd sexy postfusie-integratietraject na een spectaculaire overname die maandenlang de voorpagina van Het Financieele Dagblad beheerst.
Schuren
Zoals gezegd zal die check-in altijd een beetje schuren, omdat werkelijk betrokken medewerkers altijd iets van het initiatief en het verhaal zullen vinden. Dat is een positief signaal: mensen die geen eigenaarschap voelen, zullen ook hun best niet doen om een mening te vormen van het initiatief en het bijbehorende verhaal. Wees er blij mee, want hoe meer betrokkenheid, hoe groter de kans dat het project zal slagen.

Strategie = Executie. Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren
Hoe kunnen organisaties strategie-executie tot nr.1 prioriteit verheffen? En sneller verbeteren, vernieuwen én innoveren? Dat leest u in Strategie = Executie. Deze publicatie is gebaseerd op het onderzoek van Turner naar de succesfactoren van strategie-executie & innovatie. We interviewden 60 bestuurders en professionals en analyseerden meer dan 75 cases, 300 relevante boeken en artikelen.
- Amerikaans managementboek van het jaar 2021, Nr 1 in de categorie strategisch management, in de bestseller top 100, zevende druk, vertaald in het: Engels, Duits, Spaans, Russisch en Bahasa.
- Selectie belangrijkste managementboeken volgens CEO’s van innovatieve organisaties (FD nieuwe kampioenen). Opgenomen in bibliotheek van klassiekers (MB.nl).
- Genomineerd voor managementboek van het jaar.
- Talloze artikelen en interviews in o.a. FD, Emerce, Frankwatching en CFO.
- 24 aanbevelingen van topbestuurders.
- Talloze ted-talks en incompany workshops bij de top 25-50 organisaties, gemiddelde waardering 8,7.

- Amerikaans managementboek van het jaar 2021, Nr 1 in de categorie strategisch management, in de bestseller top 100, zevende druk, vertaald in het: Engels, Duits, Spaans, Russisch en Indonesisch.
- Selectie belangrijkste managementboeken volgens CEO’s van innovatieve organisaties (FD nieuwe kampioenen). Opgenomen in bibliotheek van klassiekers (MB.nl).
- Genomineerd voor managementboek van het jaar.
- Talloze artikelen en interviews in o.a. FD, Emerce, Frankwatching en CFO.
- 24 aanbevelingen van topbestuurders.
- Talloze ted-talks en incompany workshops bij de top 25-50 organisaties, gemiddelde waardering 8,7.
Opdrachten

Liander
Liander staat voor grote veranderingen: minimaal een verdubbeling van de vraag én de energietransitie. Maar de structurering van de administratieve afhandeling van projecten verliep niet soepel en stond opschaling in de weg. Liander moest eerst urgentie creëren en iedereen doordringen van het probleem. Turner bracht een koppeling tussen dagelijks werk en missie.

Accolade
De zorgkloof – een toename van het aantal cliënten, een afname van het aantal medewerkers – zet veel zorgorganisaties voor het blok. Hoe moeten zij de zorg inrichten? Anne Bosman, bestuurder van Accolade Zorg, schakelde Edwin Schippers van Turner in voor het opstellen van een nieuwe strategie. Het draait om keuzes maken en innoveren, met behoud van de christelijke identiteit, vertelt Bosman.

Hogeschool Utrecht
Hogeschool Utrecht wilde onderwijs en onderzoek beter vervlechten met een focus op vier expertisegebieden. Om een doorbraak te realiseren in de wijze waarop de expertisegebieden functioneerden, werkten de HU en Turner samen aan een nieuwe kennis- en innovatieagenda.

Merford
Als CEO van Merford, specialist in geluidsbeheersing, akoestische materialen en deuren, werkte Robbert-Jan Ter Horst met Turner Strategie-executie om zijn plannen voor de toekomst uit te dagen. Het resultaat: een scherp geformuleerde strategie, die dankzij de focus nu al vruchten afwerpt. De Raad van Commissarissen en aandeelhouders hebben zich volmondig achter de strategie geschaard.
Meer Strategie = Executie

Cross-functioneel alignment. Doorbreek de zuilen. Elke dag weer
Alignment binnen de commandolijnen van de lijnorganisatie nastreven is een beetje lui. Dat noemen we in goed Nederlands gewoon afstemming. De uitdaging op het gebied van alignment ligt juist buiten die commandolijnen, in het neerhalen van de zuilen.

4x zo winstgevend bij excellente betrokkenheid
Strategie = Executie 4x zo winstgevend bij excellente betrokkenheid. Wees als manager een Australisch weiland. Geen hekken, maar een aantrekkelijke bron. De businesscase van betrokkenheid

Hard of zacht? Een vals dilemma!
Strategie = Executie Hard of zacht? Een vals dilemma! Regelmatig worden zogenaamde harde en zachte veranderaanpakken tegenover elkaar gezet. Alsof ze elkaar uitsluiten. De keuze

De strategie heeft een strategie nodig
Moderne strategie-executie vraagt om een fundamenteel andere werkwijze. Tegenwoordig geldt: Strategie = Executie.

Waarom het grote waarom niet genoeg is
Bij het formuleren van een strategie komen we onvermijdelijk bij de waaromvraag terecht. In bouwsteen 1 van het model dat ik uitwerk in mijn boek Strategie = Executie ontleden we de totstandkoming van de ambitie van organisaties.

Universele principes voor effectieve strategie-executie
Waarom is strategie-executie ook een proces? Een proces dat een procesmodel vereist net zoals elk ander proces in een professionele organisatie. Wij verzamelden vier versnellers en zestien bouwstenen voor succesvolle strategie-executie.

Effort en Effect. Weten door te meten
Met het minimaal levensvatbaar product (MLP) in de eerste executiegolf kunnen voor het eerst de baten van een nieuw initiatief worden geoogst. Meten is cruciaal in deze fase: we willen immers wel weten wat er slaagt.

Het belang van de psychologische check-in
De besteding van tijd en middelen moet voor succesvolle strategie-executie radicaal omgedraaid worden. Waar strategie om woorden draait, gaat het bij executie immers om daden. Besteed daarom 80% van de middelen en tijd aan pure executie in plaats van aan strategievorming en analyse en ontwerpactiviteiten.

Scherpe keuzes: Saneer, selecteer, balanceer
In drie stappen van georganiseerde teleurstelling naar een kansrijk portfolio in strategische planning. Scherpe keuzes maken is een basisvoorwaarde voor het slagen van strategie-executie. In dit blog lees je hoe je dat doet.

Time best spent in Strategie-Executie is 20% aan strategie en 80% aan executie.
De besteding van tijd en middelen moet voor succesvolle strategie-executie radicaal omgedraaid worden. Waar strategie om woorden draait, gaat het bij executie immers om daden. Besteed daarom 80% van de middelen en tijd aan pure executie in plaats van aan strategievorming en analyse en ontwerpactiviteiten.

Waarom strategie-executie de nummer 1 uitdaging van deze tijd is
‘Het is niets minder dan een maatschappelijke verantwoordelijkheid om beter te worden in strategie-executie’, zei een van de bestuurders die ik tijdens het onderzoek voor mijn nieuwe boek Strategie = Executie sprak. Grote woorden, dat weet ik, maar deze bestuurder maakte wel duidelijk hoe urgent het probleem is. Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren is niets minder dan de nummer 1 uitdaging voor organisaties. Daar zijn drie redenen voor.

Turner opnieuw gekozen tot nummer 1 strategisch adviesbureau in de MT1000
Turner staat op nummer 1 in de MT1000, een jaarlijks onderzoek onder opdrachtgevers van zakelijke dienstverleners. We staan op de eerste plek in de categorie strategie-advies en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle consultancybureaus. Bovendien krijgen we hoge waarderingen voor klantgerichtheid, uitvoering en product. Wat is het verhaal achter deze mooie prestatie?

Rol van de controller in strategie-executie en waardecreatie
Turner’s Jacques Pijl schrijft in zijn blog op CM: Controllers Magazine over het boek van collega Fred Conijn. Strategie draait uiteindelijk om de toewijzing van middelen. In het boek Dynamische sturing slaagt Fred Conijn erin het denken over besturing fundamenteel te verrijken door harde en zachte besturing aan elkaar te koppelen en de rol van besturing in innovatie verder uit te werken.

Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden
De nieuwe hybride manier van werken vraagt oversturen om haar voordelen vast te houden en niet terug te vallen in de oude manier van voor de pandemie. Daarom: kies expliciet een nieuw evenwicht. En onthoudt: werken is een activiteit, geen plaats1. Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden. En: het ‘3 x 33% principe’, of: wat DOEN en wat NIET DOEN

Strategy = Execution wint ‘Oscar’ voor managementboeken
Strategy = Execution, de internationale editie van Jacques Pijl’s management klassieker, heeft goud behaald bij de Axiom Awards. Dat is een prestigieuze jury en platform voor Amerikaanse managementboeken. Consultancy.eu schrijft over deze ‘Oscar’ voor managementboeken.

De winnende combinatie: werken met kleine ontwerpen (‘MVP’s) én uitgekiende opschalingsmethoden
Strategie = Executie De winnende combinatie: werken met kleine ontwerpen (‘MVP’s) én uitgekiende opschalingsmethoden. Een van de meest gestelde vragen (Q&A’s) over strategie-executie door professionals

Opschalen: een pleidooi voor modern verandermanagement
Strategie = Executie Opschalen: een pleidooi voor modern verandermanagement Sommige veranderkundige scholen geloven niet in doordachte en geplande executie waarin het management het voortouw neemt.

Internationaal goud en erkenning voor Strategy = Execution
Strategy = Execution is door Axiom Business Book Awards bekroond met een gouden medaille. De Engelse versie van Jacques Pijl’s bestseller is uitgeroepen tot nummer 1 in de categorie ‘business theory’. Een mooie internationale erkenning.

Strategie = Executie in basisbibliotheek managementboek.nl
Strategie = Executie staat vanaf vandaag in de Basisbibliotheek van Managementboek.nl. In deze eregalerij van managementklassiekers staat Jacques Pijl’s besteller naast 11 andere strategie-boeken als Good to Great, Business Model Generation en Blue Ocean. “Een gedegen boek, een klassieker, dat zijn belang bewezen heeft,” aldus Managementboek.nl

Turner’s onderzoek naar strategie-executie in de publieke sector: een tussenstand
De slagkracht van publieke organisaties staat volop in de schijnwerpers – meer dan ooit. Turner startte een onderzoek naar strategie-executie van publieke organisaties. Hoe slagvaardig is de lopende organisatie? Hoe worden veranderinitiatieven aangepakt? Meer dan 30 managers en bestuurders deden al mee. Turner’s Christiaan Gort geeft een tussenstand: “Bij de meesten blijkt de basis op orde (‘run’). Aan de veranderkant (‘change’) tekent zich een aantal knelpunten af.”

Emerce | Versnellen en vernieuwen: handvatten voor strategie-executie
Strategie = Executie Emerce | Versnellen en vernieuwen: handvatten voor strategie-executie Emerce gaat in het artikel ‘Versnellen en vernieuwen: handvatten voor strategie-executie’ in op Jacques

Frankwatching | Waarom je disruptie moet omarmen: 4 pijlers voor innovatie in je bedrijf
Strategie = Executie Frankwatching | Waarom je disruptie moet omarmen Frankwatching publiceerde op 4 mei 2017 een uitgebreide bespreking van Jacques Pijl’s Strategie = Executie.

NRC | Vakantiedoeboek voor managers
Strategie = Executie NRC | Vakantiedoeboek voor managers Ben Tiggelaar schrijft op 8 juli 2017 zijn column in het NRC over Jacques Pijl’s Strategie =

Strategie en executie kun je niet scheiden, maar je moet wel onderscheiden
Strategie = Executie Strategie en executie kun je niet scheiden, maar je moet wel onderscheiden Kun je strategie en executie uit elkaar halen? Nee, moderne
Organisaties die excelleren in strategie-executie:
Contact
We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.
Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden
Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl
ONZE MENSEN
BLIJF OP DE HOOGTE