Aan de slag met de essenties van strategie-executie

Geen enkel initiatief zal succes hebben als de project- of programmaleider en de andere sleutelspelers geen eigenaarschap voelen. Daartoe moeten zij ‘psychologisch inchecken’ op het initiatief. Helaas wil de psychologische check-in er nog wel eens bij inschieten.

Voor succes in strategie-executie, is echt eigenaarschap pure noodzaak.

Echt eigenaarschap is voor de executie en de daarmee te bereiken doelen is het allerbelangrijkst in strategie-executie. Dat bepaalt of we in strategie-executie te maken hebben met een briljant genie met duizend helpers, een situatie die nergens toe zal leiden, of met een leider die weet dat alleen echt eigenaarschap bij alle betrokkenen tot succes gaat leiden. Een goede check-in schuurt altijd een beetje, omdat een professional die incheckt er ook direct van alles van vindt. Ik heb geleerd daar erg blij mee te zijn, maar ik ben eerlijk genoeg om te zeggen dat het ook vaak ‘jeukt’.

 

De trekker

Het is een van die stevige spagaten voor leiders. Je hebt een duidelijk kader en opdracht mee te geven. Tegelijkertijd weet je dat het alleen wat wordt als een potentiële project- of programmamanager – de ‘trekker’ – intrinsiek gemotiveerd is. Dat staat of valt met de ruimte en vrijheid de hij wel of niet ziet om de opdracht in te vullen. Een trekker die zelf psychologisch incheckt op een opdracht gaat die opdracht doen alsof het zijn eigen onderneming is. Dat is wat je wilt. En dat vraagt meer inspanning dan daags voor een kick-off uit de auto een potentiële trekker bellen met de opmerking: ‘We willen je vragen om een belangrijk project te gaan trekken. Het is een beetje kort dat maar wel belangrijk dat jij het gaat doen. Kun je donderdag op de kick-off zijn en wil je wat voorbereiden?’  Dat wordt niets. Een professional zei: ‘Als je meer tijd besteedt aan de keuze voor je nieuwe Aston Martin, beste bestuurder, dan aan de rol die je mij vraagt in te vullen, ga ik er zeker niet voor.’

 

Stiefkind

De psychologische check-in is vaak het stiefkind van elk project. Dat is een belangrijke reden dat veel initiatieven in strategie-executie falen. McKinsey heeft eens vastgesteld dat dat wanneer professionals echt eigenaarschap voelen en initiatief kunnen nemen, de kans op succes 79% is. Dat steekt scherp af bij de normale faalkans van minimaal 60%. Ook uit de gedragspsychologie is bekend dat als we zelf voor iets kiezen we vijf keer meer gecommitteerd zijn dan wanneer we iets moeten. Willen is kortom sterker dan moeten.

 

Eigenaarschap is een middel

Maar hoe doe je dat, psychologisch inchecken? Daarvoor is het goed te beseffen dat eigenaarschap een middel is om tot executie van de doelen te komen. Eigenaarschap is synoniem aan verantwoordelijkheid, betrokkenheid, commitment of engagement, als een van deze woorden je voorkeur heeft. Het is goed dat even uit elkaar te trekken. Sommige veranderkundige scholen stellen dat de betrokkenheid van de mens bij de organisatie het doel op zich is en dat resultaat dan vanzelf komt. Die opvatting is vaak dusdanig knap geformuleerd dat je het er bijna niet mee oneens kunt zijn. Een hoge betrokkenheid leidt inderdaad tot significant betere resultaten voor alle belanghebbenden. Maar die hoge betrokkenheid komt het best uit de verf als mensen bij organisaties werken die serieus omgaan met de visie, de missie en de daarvan afgeleide strategische doelen. In deze kip-eidiscussie komt doel dus voor betrokkenheid.

 

Voor een psychologische check-in is het dus van het grootste belang om het doel van het initiatief goed uit te leggen en te verbinden met de strategie. Als de strategie goed op papier staan, rolt het verhaal achter het initiatief als vanzelf uit je pen.  Schrijf dat verhaal op of maak een script, zodat je het in de vorm van een geloofsbrief op een A4’tje of met een videoboodschap van maximaal een minuut kunt overdragen. Als er geen appellerend verhaal bij het initiatief te houden is, klopt er iets niet. Als het initiatief belangrijk is in relatie tot de strategie, is er altijd een verhaal bij te houden. Bij een optimalisatie-initiatief in de backoffice van de Belastingdienst moet net zo’n overtuigend verhaal te houden zijn als bij een zogenaamd sexy postfusie-integratietraject na een spectaculaire overname die maandenlang de voorpagina van Het Financieele Dagblad beheerst.

 

Schuren

Zoals gezegd zal die check-in altijd een beetje schuren, omdat werkelijk betrokken medewerkers altijd iets van het initiatief en het verhaal zullen vinden. Dat is een positief signaal: mensen die geen eigenaarschap voelen, zullen ook hun best niet doen om een mening te vormen van het initiatief en het bijbehorende verhaal. Wees er blij mee, want hoe meer betrokkenheid, hoe groter de kans dat het project zal slagen. 

In figuur 1 is de executiecoalitie te zien, met de vijf verschillende rollen: de opdrachtgever/hoofdsponsor, de fellowsponsor, de executietrekker, de executiebetrokkenen en de batenverantwoordelijken.

Strategie = Executie. Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren

Hoe kunnen organisaties strategie-executie tot nr.1 prioriteit verheffen? En sneller verbeteren, vernieuwen én innoveren? Dat beschrijf ik in mijn boek Strategie = Executie. Dat boek is gebaseerd op het onderzoek dat Turner twee jaar geleden startte naar de succesfactoren van strategie-executie & innovatie. We interviewden 60 bestuurders en professionals en analyseerden meer dan 75 cases, 300 relevante boeken en artikelen. 
  • Amerikaans managementboek van het jaar 2021, Nr 1 in de categorie strategisch management, in de bestseller top 100, zesde druk, drie vertalingen.
  • Selectie belangrijkste managementboeken volgens CEO’s van innovatieve organisaties (FD nieuwe kampioenen). Opgenomen in bibliotheek van klassiekers (MB.nl).
  • Genomineerd voor managementboek van het jaar.
  • Talloze artikelen en interviews in o.a. FD, Emerce, Frankwatching en CFO.
  • 24 aanbevelingen van topbestuurders.
  • Talloze ted-talks en incompany workshops bij de top 25-50 organisaties, gemiddelde waardering 8,7.

Opdrachten

Onsverhaal
Alexander Bruinsma

Coloriet

In plaats van een pas op de plaats te maken, drong bestuurder Aukje Reinders er midden in de Coronacrisis op aan een nieuwe strategie te formuleren voor zorgorganisatie Coloriet. Met alle uitdagingen die er op de organisatie afkomen is er behoefte aan nieuw élan en nieuwe energie, is haar overtuiging.

Lees meer »
Onsverhaal
Alexander Bruinsma

Radboud Academy

De succesvolle aanvraag voor de LLO-Katalysator bij het Nationaal Groeifonds vindt zijn oorsprong in het samenwerkingsverband tussen de Radboud Universiteit, de Universiteit Maastricht en de Open Universiteit om samen te gaan werken aan Leven Lang Ontwikkelen. Liesbet Korebrits, programmadirecteur van Radboud Academy, is trots én is alweer druk met de concrete invulling van het samenwerkingsverband.

Lees meer »
Onsverhaal
Cor Barelds

De Vereende

De Vereende, een schade- en verzekeringsbedrijf dat onder andere bijzondere risico’s verzekert, wilde een hogere efficiency realiseren, ruimte creëren voor nieuwe initiatieven en tegelijkertijd beter scoren op zowel klant- als medewerkerstevredenheid.

Lees meer »
Opdracht
Alexander Bruinsma

Aegon

Transitie Schade Zakelijk Aegon Nederland Duidelijke visie Door kernwaarden gedreven Nieuwe criteria als scherprechter Vanuit visie naar executie Verzekeraar Aegon heeft het bedrijfsonderdeel voor zakelijke

Lees meer »

Meer Strategie = Executie

Blog
Cor Barelds

Effort en Effect. Weten door te meten

Met het minimaal levensvatbaar product (MLP) in de eerste executiegolf kunnen voor het eerst de baten van een nieuw initiatief worden geoogst. Meten is cruciaal in deze fase: we willen immers wel weten wat er slaagt.

Lees meer »
Blog
Cor Barelds

Het belang van de psychologische check-in

De besteding van tijd en middelen moet voor succesvolle strategie-executie radicaal omgedraaid worden. Waar strategie om woorden draait, gaat het bij executie immers om daden. Besteed daarom 80% van de middelen en tijd aan pure executie in plaats van aan strategievorming en analyse en ontwerpactiviteiten.

Lees meer »
Blog
Cor Barelds

De belangrijkste taak van een leider: verminder de complexiteit en snijd het werk in opneembare stukken. Punt uit.

‘Het is niets minder dan een maatschappelijke verantwoordelijkheid om beter te worden in strategie-executie’, zei een van de bestuurders die ik tijdens het onderzoek voor mijn nieuwe boek Strategie = Executie sprak. Grote woorden, dat weet ik, maar deze bestuurder maakte wel duidelijk hoe urgent het probleem is. Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren is niets minder dan de nummer 1 uitdaging voor organisaties. Daar zijn drie redenen voor.

Lees meer »
Blog
Cor Barelds

Waarom strategie-executie de nummer 1 uitdaging van deze tijd is

‘Het is niets minder dan een maatschappelijke verantwoordelijkheid om beter te worden in strategie-executie’, zei een van de bestuurders die ik tijdens het onderzoek voor mijn nieuwe boek Strategie = Executie sprak. Grote woorden, dat weet ik, maar deze bestuurder maakte wel duidelijk hoe urgent het probleem is. Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren is niets minder dan de nummer 1 uitdaging voor organisaties. Daar zijn drie redenen voor.

Lees meer »
Team Turner wedstrijd
Financiële Dienstverlening
Alexander Bruinsma

Turner opnieuw gekozen tot nummer 1 strategisch adviesbureau in de MT1000

Turner staat op nummer 1 in de MT1000, een jaarlijks onderzoek onder opdrachtgevers van zakelijke dienstverleners. We staan op de eerste plek in de categorie strategie-advies en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle consultancybureaus. Bovendien krijgen we hoge waarderingen voor klantgerichtheid, uitvoering en product. Wat is het verhaal achter deze mooie prestatie?​

Lees meer »
working together
Strategie = Executie
mkan

Rol van de controller in strategie-executie en waardecreatie

Turner’s Jacques Pijl schrijft in zijn blog op CM: Controllers Magazine over het boek van collega Fred Conijn. Strategie draait uiteindelijk om de toewijzing van middelen. In het boek Dynamische sturing slaagt Fred Conijn erin het denken over besturing fundamenteel te verrijken door harde en zachte besturing aan elkaar te koppelen en de rol van besturing in innovatie verder uit te werken.

Lees meer »
Blog
Cor Barelds

Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden

De nieuwe hybride manier van werken vraagt oversturen om haar voordelen vast te houden en niet terug te vallen in de oude manier van voor de pandemie. Daarom: kies expliciet een nieuw evenwicht. En onthoudt: werken is een activiteit, geen plaats1. Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden. En: het ‘3 x 33% principe’, of: wat DOEN en wat NIET DOEN

Lees meer »
Media
mkan

Strategie = Executie in basisbibliotheek managementboek.nl

Strategie = Executie staat vanaf vandaag in de Basisbibliotheek van Managementboek.nl. In deze eregalerij van managementklassiekers staat Jacques Pijl’s besteller naast 11 andere strategie-boeken als Good to Great, Business Model Generation en Blue Ocean. “Een gedegen boek, een klassieker, dat zijn belang bewezen heeft,” aldus Managementboek.nl​

Lees meer »
Publieke sector
mkan

Turner’s onderzoek naar strategie-executie in de publieke sector: een tussenstand

De slagkracht van publieke organisaties staat volop in de schijnwerpers – meer dan ooit. Turner startte een onderzoek naar strategie-executie van publieke organisaties. Hoe slagvaardig is de lopende organisatie? Hoe worden veranderinitiatieven aangepakt? Meer dan 30 managers en bestuurders deden al mee. Turner’s Christiaan Gort geeft een tussenstand: “Bij de meesten blijkt de basis op orde (‘run’). Aan de veranderkant (‘change’) tekent zich een aantal knelpunten af.”​

Lees meer »
De Boom trap serieus
Strategie = Executie
Alexander Bruinsma

Hard of zacht? Een vals dilemma.

Strategie = Executie Hard of zacht? Een vals dilemma. Regelmatig worden zogenaamde harde en zachte veranderaanpakken tegenover elkaar gezet. Alsof ze elkaar uitsluiten. De keuze

Lees meer »

Organisaties die excelleren in strategie-executie:

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl