Strategie = Executie

De 10 van Leiding geven aan Professionele Dienstverleners

De 10 van Leiding geven aan Professionele Dienstverleners

Een organisatie van professionals ≠ Een professionele organisatie

  1. Missie: Het waarom is de brandstof. Zorg ervoor dat je een waarom hebt en hiernaar leeft. Maar dat is pas het begin.
  2. Strategie: Beantwoord vier kritische vragen:
    1. markten, klanten
    2. proposities, warden
    3. Eisen van het business model
    4. kritische veranderinitiatieven. Geen keuze tussen klantgerichte, operationele of innovatieve focus.
  3. Proposities (diensten): Denk aan proposities. Met een kwalitatieve en kwantitatieve belofte. De laatste gaat voor de eerstgenoemde.
  4. Verkoop: Zorg voor een optimale balans tussen expert-based en relationele focus.
  5. (Social selling en) marketing: gebruik thought leadership content om traffic te genereren en leads te creëren voor verkoop. Marketing van PSF’s ≠ generieke marketing.
  6. Thought leadership: Voedt klanten met tijdige, nieuwe en relevante inzichten. Onderscheid je van de rest en bevestig je positie.
  7. Ways of working (processen): Choose your battles. Handhaaf het optimale evenwicht tussen vrije ambachtelijkheid en niet-onderhandelbare geharmoniseerde zogenaamde sleutelprocessen voor een schaalbare en stuurbaar organisatie. Vergeet niet: standaardisatie is de enige manier om flexibel en klantgericht te zijn, kwaliteitstijd te hebben en service op maat te leveren.
  8. Structuur en governance:
    1. creëer ondernemende cellen
    2. scherp de top 5 van KPI’s aan, de rest is ruis en rommel (behalve voor hygiëne)
    3. maximaliseer zelfsturing
    4. cadans is alles
    5. sluit loop-prestatiemanagement, stem alle vergaderagenda’s af en standaardiseer ze
    6. vermijd charismatisch leiderschap,
    7. ken en gebruik de top 3 van ‘controls’: de professional, waarden, faciliteiten,
    8. diversiteit en inclusie = gezond verstand
    9. partnerstructuren zijn even goed en slecht als iedere andere structuur?
    10. kies je gevechten zorgvuldig
    11. koester de kracht van (authentieke en geldige) complimenten.
  9. HR & Cultuur:
    1. Je moet van mensen houden.
    2. Mensen zijn de assets (“It’s the professional stupid”), investeer zwaar in professionele en organisatorische ontwikkeling, multidisciplinair, X-over: ethiek, filosofie.
    3. Inspireer of motiveer niet (= valkuil)
    4. Beheer je ratio’s, maximaal 1:8 buitenbeentjes (niet minder), bescherm onzekere overpresteerders, balanceer vakmanschap – organisatorisch perspectief, beloon excellentie, hoek vrije dansers af.
    5. Intrinsieke motivatie en variabele beloning zijn niet tegenstrijdig.
  10. Strategie – Executie: Voeg 10% meer serieusheid toe aan alle succesfactoren van strategie-uitvoering. En 25% aan portefeuillebeheer (maximaal 9 kritieke initiatieven) en de check-in (= eigendom) van sleutelspelers. Tijd = belangrijkste hulpbron > geld.

Notes:

  1. 2: based on Good strategy, bad strategy, Rumelt, p.98 Strategy = Execution
  2. Scope: All professions highly educated and disproportionately stubborn: law firms, accountants, medical, consultants, fiscality, academics, engineers, pilots, etc. Points apply different for private and (semi-)public organizations. Sources: >30 case studies of psf’s, Harvard Leading PSF’s 2019, > 100 articles, books, round tables, courses, David Maister, Richard Susskind, Marcel Wanrooy, Mathieu Weggeman, Parker, Mandele, George Kohlrieser/IMD, etc. And not at least: (co-)leading 60 – 80 professionals at Turner.
  3. Groeimodel van Greiner: https://managementmodellensite.nl/greiner/
  4. https://www.equiteq.com/

Strategie = Executie. Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren

Hoe kunnen organisaties strategie-executie tot nr.1 prioriteit verheffen? En sneller verbeteren, vernieuwen én innoveren? Dat leest u in Strategie = Executie. Deze publicatie is gebaseerd op het onderzoek van Turner naar de succesfactoren van strategie-executie & innovatie. We interviewden 60 bestuurders en professionals en analyseerden meer dan 75 cases, 300 relevante boeken en artikelen.

  • Amerikaans managementboek van het jaar 2021, Nr 1 in de categorie strategisch management, in de bestseller top 100, zevende druk, vertaald in het: Engels, Duits, Spaans, Russisch en Bahasa.
  • Selectie belangrijkste managementboeken volgens CEO’s van innovatieve organisaties (FD nieuwe kampioenen). Opgenomen in bibliotheek van klassiekers (MB.nl).
  • Genomineerd voor managementboek van het jaar.
  • Talloze artikelen en interviews in o.a. FD, Emerce, Frankwatching en CFO.
  • 24 aanbevelingen van topbestuurders.
  • Talloze ted-talks en incompany workshops bij de top 25-50 organisaties, gemiddelde waardering 8,7.
  • Amerikaans managementboek van het jaar 2021, Nr 1 in de categorie strategisch management, in de bestseller top 100, zevende druk, vertaald in het: Engels, Duits, Spaans, Russisch en Indonesisch.
  • Selectie belangrijkste managementboeken volgens CEO’s van innovatieve organisaties (FD nieuwe kampioenen). Opgenomen in bibliotheek van klassiekers (MB.nl).
  • Genomineerd voor managementboek van het jaar.
  • Talloze artikelen en interviews in o.a. FD, Emerce, Frankwatching en CFO.
  • 24 aanbevelingen van topbestuurders.
  • Talloze ted-talks en incompany workshops bij de top 25-50 organisaties, gemiddelde waardering 8,7.

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl

BLIJF OP DE HOOGTE