Strategie = Executie

Storytelling van zijn mystiek ontdaan

De appellerende kant van een strategie is net zo belangrijk als de informerende, schrijf ik in mijn boek Strategie = Executie. De strategie kan messcherp geformuleerd zijn, maar kurkdroog liggen als zij niet goed aan de man gebracht wordt. Hoe hip storytelling ook is, het is in de meeste sectoren nog steeds droef gesteld met de kwaliteit ervan. Veel organisaties lukt het niet hun missie, visie en strategie in- en extern op een goede manier aan de man brengen.

In de Rijnlandse landen is dat nog erger dan in Angelsaksische. Het zijn niet de minste corporate organisaties en ‘executive committees’ die onvoorbereid in grote ‘town hall meetings’ staan te schutteren bij een veel te grote hoeveelheid PowerPointpagina’s. Twintig sheets voor een half uur levert een gegarandeerd tekort van een half uur op. Zo simpel is het. Nog los van de vuistregel dat een kwart van de beschikbare tijd gereserveerd moet blijven voor vragen en discussie.

Een waas van mystiek

Een goed strategisch verhaal komt er niet vanzelf. Er hangt vaak een waas van mystiek rondom storytelling. Dat is helemaal niet nodig. Een appellerend verhaal maken van de strategie bestaat uit een aantal concrete stappen. Dat ene eurekamoment over de beste kapstok, metaforen en voorbeelden dat een bestuurder tijdens zijn hardlooprondje op zaterdag opeens bedenkt is natuurlijk niet te plannen, maar het vervangt de systematische stappen niet. Figuur 1 toont de belangrijkste imperatieven en checks voor storytelling. ‘Ook dit is hard werken’, zei een bestuurder tijdens het onderzoek dat ik deed. En hij vervolgde: ‘En onthoud: het gaat om wat begrepen is, niet om wat gezegd is.’

Alleen maar plaatjes

Vergeet de feiten niet, geen natte verhalen. Wie heeft gezegd dat een verhaal een sprookje moet zijn en geen feiten mag bevatten? Of cijfers? Ik zie eerder te weinig dan te veel cijfers. Sla een gemiddelde PowerPoint open en je treft vooral kwalitatieve teksten in eindeloze rijtjes bullets aan (soms ook nog eens ongenummerd, een doodzonde), of alleen maar plaatjes, want iedereen weet dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Maar feiten, ho maar…

Drie-eenheid

Een goed verhaal mist zijn uitwerking als er niet ook sprake is van een sublieme overdracht. De Amerikaan Peter Meyers, een autoriteit op het gebied van strategiecommunicatie, stelt dat de kern van een goed verhaal niet meer dan drie hoofdboodschappen mag tellen. In zijn boek As we speak betoogt hij bovendien dat er sprake is van een drie-eenheid tussen de content, de voordracht en de gemoedstoestand van degene die het verhaal houdt. Het laatste aspect wordt het meest verwaarloosd, maar is zeer belangrijk als het erop aankomt. De spreker moet op de top van zijn kunnen presteren om zijn boodschap optimaal over het voetlicht te krijgen. Anders gaat zijn boodschap verloren.

Motivatie

Zorg ten slotte dat medewerkers voldoende motivatie kunnen ontlenen aan de doelen die je in het verhaal stelt. Sociale wetenschappers, zoals Danah Zohar, ontdekten dat managers en medewerkers vijf soorten impact nastreven. Op de maatschappij, op de organisatie, op de klant, op hun collegae en op zichzelf. Veel leiders hebben de neiging vooral organisatie en klantdoelen te benoemen en laten zomaar 60% van de bronnen voor motivatie liggen. Doodzonde. Dat pleit ervoor om het corporateverhaal niet in je eentje, maar in samenwerking met collega’s te maken.

Nieuwsbericht

Bekijk onze andere vraagstukken in de categorie platformisering.

Bekijk alle VRAAGSTUKKEN

working together

Rol van de controller in strategie-executie en waardecreatie

Turner’s Jacques Pijl schrijft in zijn blog op CM: Controllers Magazine over het boek van collega Fred Conijn. Strategie draait uiteindelijk om de toewijzing van middelen. In het boek Dynamische sturing slaagt Fred Conijn erin het denken over besturing fundamenteel te verrijken door harde en zachte besturing aan elkaar te koppelen en de rol van besturing in innovatie verder uit te werken.

Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden

De nieuwe hybride manier van werken vraagt oversturen om haar voordelen vast te houden en niet terug te vallen in de oude manier van voor de pandemie. Daarom: kies expliciet een nieuw evenwicht. En onthoudt: werken is een activiteit, geen plaats1. Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden. En: het ‘3 x 33% principe’, of: wat DOEN en wat NIET DOEN

Jacques in kleur

Strategy = Execution wint ‘Oscar’ voor managementboeken

Strategy = Execution, de internationale editie van Jacques Pijl’s management klassieker, heeft goud behaald bij de Axiom Awards. Dat is een prestigieuze jury en platform voor Amerikaanse managementboeken. Consultancy.eu schrijft over deze ‘Oscar’ voor managementboeken.

De winnende combinatie: werken met kleine ontwerpen (‘MVP’s) én uitgekiende opschalingsmethoden

Strategie = Executie De winnende combinatie: werken met kleine ontwerpen (‘MVP’s) én uitgekiende opschalingsmethoden Een van de meest gestelde vragen …

Opschalen: een pleidooi voor modern verandermanagement

Strategie = Executie Opschalen: een pleidooi voor modern verandermanagement Sommige veranderkundige scholen geloven niet in doordachte en geplande executie waarin …

Jacques in kleur

Internationaal goud en erkenning voor Strategy = Execution

Strategy = Execution is door Axiom Business Book Awards bekroond met een gouden medaille. De Engelse versie van Jacques Pijl’s bestseller is uitgeroepen tot nummer 1 in de categorie ‘business theory’. Een mooie internationale erkenning. ​

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl