Platformisering

Van traditionele bedrijfsmodellen naar online platforms.

Van traditionele bedrijfsmodellen naar platforms die vragers en aanbieders online verbinden, dat is platformisering. Online platforms zijn hot. Van retail platform tot sociale media en van overnachtingen tot taxiritten. Online platforms verbinden vragers en aanbieders met elkaar en blijken vaak succesvoller dan traditionele organisaties die alleen producten of diensten aanbieden. Veel volwassen organisaties besluiten daarom zelf platforms op te zetten, of zichzelf tot platform-organisatie te transformeren.

Hoe ver is de financiële sector?

Ook in de financiële sector zijn online platforms in opkomst. In China en andere delen Azië zijn al grote verschuivingen merkbaar door de opkomst van online platforms. In Nederland zien we vooral fintechs gebruikmaken van het platformmodel – denk aan crowdfunding platforms en financiële vergelijkingsplatforms. Van de gevestigde instellingen in Nederland is alleen van ING bekend dat zij echt een platform wil worden. 

Onderzoek naar de financiële sector

Onze experts deden onderzoek naar platformization – de opkomst van online platforms – binnen de financiële sector in Nederland. Wij spraken 40 directieleden en managers van 25 financiële instellingen over wat zij doen aan platformization, waarom zij dit doen en wat hun ervaringen zijn. Van startup tot grootbank. Ook spraken we toezichthouders van De Nederlandse Bank, de Autoriteit Financiële Markten en de Autoriteit Consument & Markt.

De centrale vraag: hoe gaan financiële instellingen in Nederland om met de platform trend? Hoe ver zijn ze in hun denken – en in hun doen? Wat betekent het om zelf een online platform te worden? Of om op een ander platform aan te sluiten?

Kortom, hoe ver is de platformization van de financiële sector?

De platformization van de financiële sector: een kwestie van tijd

Wat kunnen we betekenen?

De meest gevraagde interventies van onze opdrachtgevers in de financiële sector.

Ecosystem mapping

 

Om te weten in welke markten jij voldoende potentie hebt om zelf een platform op te zetten, moet je de verschillende waardeketens kennen waarbinnen je opereert. Jouw unieke positie in de waardeketen bepaalt jouw marktpotentie. Breng daarom jouw ecosysteem in kaart en bepaal welke unieke waarde jij daarin toevoegt. Een voorbeeld is het kopen van een huis. Dit begint niet bij een hypotheek, maar bij heel andere spelers dan een financiële dienstverlener.

  1. Leer het hele ecosysteem kennen
  2. Breng alle klantreizen in kaart binnen dit ecosysteem 
  3. Begrijp de macht van alle spelers in het ecosysteem
  4. Bedenk hoe je waarde kunt toevoegen met een platform
 

Challenge sessie

 

Om je strategie te laten slagen heb je slagkracht, agility en snelheid nodig. Dat geldt voor elk modern strategie-vraagstuk, maar zeker ook voor platformization. Omdat er zoveel variabelen zijn die een platform-strategie bepalen, en deze op voorhand ook onvoorspelbaar zijn, moet je een wendbare platform-strategie hebben. Gebruik een ‘challenge’-sessie met het leiderschapsteam en relevante betrokkenen om de platform-strategie te testen.

Houdt de strategie in stand in iedere toekomstige situatie? Kun je tijdig bijsturen op veranderingen in de omgeving? Heb je voldoende snelheid in je executie zodat je iteratief je strategie kunt bijstellen? Een goede kritische sessie helpt om de strategie te laten aansluiten op de veranderlijke praktijk van online platforms.

Alle inzichten over Platformization van onze specialisten.

Contact

We leren je graag kennen. Neem vooral contact met ons op als je vragen hebt!

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl