Platformisering
Van traditionele bedrijfsmodellen naar online platforms.
Van traditionele bedrijfsmodellen naar platforms die vragers en aanbieders online verbinden, dat is platformisering. Online platforms zijn hot. Van retail platform tot sociale media en van overnachtingen tot taxiritten. Online platforms verbinden vragers en aanbieders met elkaar en blijken vaak succesvoller dan traditionele organisaties die alleen producten of diensten aanbieden. Veel volwassen organisaties besluiten daarom zelf platforms op te zetten, of zichzelf tot platform-organisatie te transformeren.

Onderzoek naar de opkomst van online platforms
Onze experts deden onderzoek naar platformization – de opkomst van online platforms – binnen de financiële sector in Nederland. Wij spraken 40 directieleden en managers van 25 financiële instellingen over wat zij doen aan platformization, waarom zij dit doen en wat hun ervaringen zijn. Van startup tot grootbank. Ook spraken we toezichthouders van De Nederlandse Bank, de Autoriteit Financiële Markten en de Autoriteit Consument & Markt.
De centrale vraag: hoe gaan financiële instellingen in Nederland om met de platform trend? Hoe ver zijn ze in hun denken – en in hun doen? Wat betekent het om zelf een online platform te worden? Of om op een ander platform aan te sluiten? Kortom, hoe ver is de platformization van de financiële sector?
Hoe ver is de financiële sector?
Ook in de financiële sector zijn online platforms in opkomst. In China en andere delen Azië zijn al grote verschuivingen merkbaar door de opkomst van online platforms. In Nederland zien we vooral fintechs gebruikmaken van het platformmodel – denk aan crowdfunding platforms en financiële vergelijkingsplatforms. Van de gevestigde instellingen in Nederland is alleen van ING bekend dat zij echt een platform wil worden.

Wat kunnen we betekenen?
De meest gevraagde interventies van onze opdrachtgevers in de financiële sector.

Ecosystem mapping
Om te weten in welke markten jij voldoende potentie hebt om zelf een platform op te zetten, moet je de verschillende waardeketens kennen waarbinnen je opereert. Jouw unieke positie in de waardeketen bepaalt jouw marktpotentie. Breng daarom jouw ecosysteem in kaart en bepaal welke unieke waarde jij daarin toevoegt. Een voorbeeld is het kopen van een huis. Dit begint niet bij een hypotheek, maar bij heel andere spelers dan een financiële dienstverlener.
- Leer het hele ecosysteem kennen
- Breng alle klantreizen in kaart binnen dit ecosysteem
- Begrijp de macht van alle spelers in het ecosysteem
- Bedenk hoe je waarde kunt toevoegen met een platform

Challenge sessie
Om je strategie te laten slagen heb je slagkracht, agility en snelheid nodig. Dat geldt voor elk modern strategie-vraagstuk, maar zeker ook voor platformization. Omdat er zoveel variabelen zijn die een platform-strategie bepalen, en deze op voorhand ook onvoorspelbaar zijn, moet je een wendbare platform-strategie hebben. Gebruik een ‘challenge’-sessie met het leiderschapsteam en relevante betrokkenen om de platform-strategie te testen.
Houdt de strategie in stand in iedere toekomstige situatie? Kun je tijdig bijsturen op veranderingen in de omgeving? Heb je voldoende snelheid in je executie zodat je iteratief je strategie kunt bijstellen? Een goede kritische sessie helpt om de strategie te laten aansluiten op de veranderlijke praktijk van online platforms.
Alle inzichten over Platformization van onze specialisten.

Waarom Platformization juist nu hoog op de agenda hoort
Hoe de financiële wereld er precies uitziet na de corona-crisis weten we niet. De impact voor banken en verzekeraars lijkt tot nu toe beperkt. Maar corona versterkt wel de digitalisering-trend van financiële dienstverlening. Wat doet dit met het bedrijfsmodel van banken en verzekeraars, vraagt Turner’s Thijs Venneman zich af. Is het platform-model nu echt toe aan een doorbraak in de financiële sector?

Zijn de grote platforms te groot geworden?
Platformisering Zijn de grote platforms te groot geworden? De groei van online platforms gaat door, ondanks – of dankzij – de coronacrisis. Vooral grote spelers

Tien aanbevelingen voor de executie van je platform-strategie
Platformisering Tien aanbevelingen voor de executie van je platform-strategie Online platforms zijn hot. Van retail platform tot sociale media en van overnachtingen tot taxiritten. Online

BNR | Probeer ook eens een platform te stichten
Platformisering Probeer ook eens een platform te stichten BNR De Technoloog Turner’s Antal Ruiter was donderdag 25 maart een uur lang te gast bij BNR

Onderzoek naar online platforms onder financiele instellingen
Platformisering Onderzoek naar online platforms onder financiele instellingen Online platforms, zoals Airbnb, Amazon, Uber, zijn hot. In sectoren als retail en reizen hebben zij de
Contact
We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.
Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden
Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl