Juiste Zorg op de Juiste Plek

Doorbraak in eerstelijns zorg

Spreekuur.nl is een mooi voorbeeld van hoe digitale zorg de Juiste Zorg op de Juiste Plek mogelijk maakt. Met deze triage- en diagnose app kunnen patiënten zelf de eerste stappen in de eerstelijns zorg zetten. Turner helpt bij deze - en andere - doorbraken in de Juiste Zorg op de Juiste Plek.

De Juiste Zorg op de Juiste Plek in praktijk

De zorg anno 2020 kent vele uitdagingen, zoals een veranderende zorgvraag in coronatijd, maar ook een groeiende zorgvraag in het algemeen. Een nieuwe manier van denken en werken is nodig om zorg op de lange termijn toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden. Dit vraagt om samenwerken en kennisdelen met creativiteit en lef. De Juiste Zorg op de Juiste Plek (JZOJP) is een beweging die we graag zien versnellen. Deze beweging richt zich op drie pijlers: (duurdere) zorg voorkomen (1), zorg verplaatsen en rondom de mensen organiseren (2) en zorg vervangen door slimme zorg en e-health in te zetten (3).

Een treffend innovatief voorbeeld is het online doorvoeren van eerstelijnszorg. Hierdoor kan de patiënt vanuit huis worden geholpen met triage én diagnosestelling, in plaats van dat dit telefonisch of fysiek op de HAP geschiedt (verplaatsing van zorg). Dit maakt de zorg efficiënter en dus goedkoper, en komt ook ten goede aan de patiënt. Turner helpt dit soort initiatieven met strategie-executie.

Casus Spreekuur

Spreekuur is een applicatie die het mogelijk maakt om op elk moment van de dag toegang tot zorg-advies te hebben. Een patiënt doet zijn triage zelf door het beantwoorden van vragen (gebaseerd op NHG richtlijnen en NTS standaarden). en wanneer van toepassing het uploaden van foto’s. Hierdoor is de huisarts goed voorbereid en kan de diagnose sneller gesteld worden. In deze casus is gebleken dat:

  1. Er ~32% meer patiënten per uur behandeld kunnen worden m.b.v. de applicatie Spreekuur.nl t.o.v. fysiek consult en telefonisch consult.
  2. De tijd die een zorgprofessional (triagist, huisarts, assistent) besteedt aan een patiënt is in het Spreekuur proces 8-11 minuten korter. Dit is 36-50% korter t.o.v. fysiek consult in het reguliere proces.
  3. Van de Spreekuur consulten was normaliter een ruime meerderheid van de consulten een fysiek consult geweest (geven de huisartsen aan). Het digitaal doorvoeren van consulten kan, bij volledige opname en efficiëntie, zo’n 100 FTE uitsparen in Nederland.
  4. De NPS score van 54 is erg hoog, ondanks het feit dat een deel van het werk van de zorgverlener naar de patiënt verplaatst wordt.
  5. De totale doorlooptijd voor de patiënt, van triage tot diagnose, kan verkort worden in het digitale proces.

Turner's aanpak in 4 stappen

Stap 1: Data Normalisatie

We maken de processen kwantitatief inzichtelijk: we maken gebruik van de vele datalogs uit het digitale triage- en consultsysteem, en koppelen deze op een veilige en betrouwbare manier aan elkaar.

Stap 2: Inzichten uit Hypotheses

We toetsen hypotheses. Bijvoorbeeld:

    • aantal te behandelen patiënten per uur
    • tijdsbesteding van zorgprofessionals per patiënt
    • aantal voorkómen fysieke/telefonische consulten
    • NPS/patiënttevredenheidsscores
    • doorlooptijd van de patiënt

Stap 3: Business Case

We stellen een business case op t.b.v. zorgverzekeraars

Stap 4: Aanbevelingen

We doen aanbevelingen op het gebied van data-, procesoptimalisatie en sturing

Ontmoet onze experts

Alle inzichten over de Juiste Zorg op de Juiste Plek

De Juiste Zorg op de Juiste Plek
mkan

Doorbraak in eerstelijnszorg

Spreekuur.nl is een mooi voorbeeld van hoe digitale zorg de Juiste Zorg op de Juiste Plek mogelijk maakt. Met deze triage- en diagnose app kunnen patiënten zelf de eerste stappen in de eerstelijns zorg zetten. Turner helpt bij deze – en andere – doorbraken in de Juiste Zorg op de Juiste Plek. ​

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem vooral contact met ons op als je vragen hebt!

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telephone: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl