Consultancy.nl

Femke van den Wall Bake over haar projecten in de zorg

Consultancy.nl zette onze Femke van den Wall Bake in de spotlight. Wat voor projecten werkt ze zoal aan? Waarom koos ze drieënhalf jaar geleden voor Turner? En bevalt dat een beetje? Lees interview met Femke.

Femke van den Wall Bake is senior consultant in de zorgpraktijk van Turner. Drieënhalf jaar geleden stapte ze van een leverancier van medisch-technologische producten over naar het organisatieadviesbureau om zich te verder te ontwikkelen. Welke stappen heeft ze gezet? Met wat voor projecten is ze bezig? En hoe bevalt het bij Turner?

Hoe ben je bij Turner terecht gekomen?

“Ik werkte al een tijdje bij de adviestak van een leverancier van medisch-technologische producten. In Nederland werkten we met een klein team in de ziekenhuizen aan het verbeteren van zorg-logistieke processen. Na een tijdje wilde ik me verder verbreden, weer leren van nieuwe mensen. Turner is een adviesbureau dat werk verricht in verschillende sectoren, dat geeft mij de kans om ook van andere sector te leren. Bovendien past strategie-executie helemaal bij mij.”

Wat houdt dat nou in, strategie-executie?

“Iedereen bij Turner wil écht samen met de organisatie aan de slag. Geen strategisch rapport op tafel leggen en weglopen. Nee, de strategie en de executie ervan moet je constant met elkaar verbinden en zorgen dat ze elkaar versterken. Anders gaat je nieuwe strategie niet werken. Het rood en het blauw uit het Turner logo spreekt mij ook aan. Als je een traject heel rationeel, heel ‘blauw’ aanpakt, dan krijg je niemand mee. Maar alleen ‘rood’ werkt ook niet. Je hebt het allebei nodig om succesvol te veranderen.”

Wat voor opdrachten doe je?

“Ik doe hele diverse opdrachten, vaak gericht op operational excellence. Ik werk meestal binnen de zorgsector, maar doe ook wel opdrachten in het onderwijs en de publieke sector. Nu doe ik bijvoorbeeld en opdracht in de geboortezorg, waarbij we onderzoek en onderwijs nog beter op elkaar willen laten aansluiten en samenwerken. Zodat de geboortezorg (van 0de t/m 3de lijn) in de praktijk verder verbeterd kan worden. Een mooie combinatie van twee werelden en heel interessant. Andere opdrachten vaak over de hele procesketen binnen een organisatie. Vaak werken mensen wel veel samen, maar kunnen zij het proces nooit helemaal overzien. In workshops breng ik met de betrokkenen het proces van begin tot eind in kaart om gezamenlijk inzicht te creëren in knelpunten.”

Wat zijn de leukste momenten in je werk?

“Ik word vrolijk als ik iemand een “aha-moment” kan bezorgen. Dat betekent dat we echt samen tot nieuwe inzichten zijn gekomen in het proces en de organisatie. Vaak werken hebben mensen binnen ziekenhuizen dagelijks met elkaar te maken, maar moeten zij zich nog aan elkaar voorstellen in de sessie die ik begeleid. Dan weet ik dat ze elkaar voortaan beter weten te vinden en dat dat geeft mij ook energie. Dat maakt mijn werk heel leuk. Ook de opdrachten met een grote maatschappelijke impact, vind ik heel gaaf.”

"Bij Turner is er veel oog voor de menselijke kant. Iedereen durft zich open te stellen naar elkaar. Zo is er een heel fijne sfeer die we samen creëren."

Femke van den Wall Bake, senior consultant bij Turner

Op welk resultaat ben je echt trots?

“Ja, dat is de opdracht waarbij we de interventiecardiologie verplaatsten van het ene gebouw naar de andere en tegelijkertijd overstapten op een nieuw digitaal patiëntendossier. Er was een hele harde deadline en er waren veel mensen betrokken: van de managers en projectleiders tot de verpleegkundigen en artsen tot de leveranciers van de medische apparatuur. Het werken zo’n diverse groep mensen was heel interessant. Ik weet nog goed dat we nog aan het verhuizen waren er een patiënt behandeld moest worden. Natuurlijk hadden we ons op die situatie voorbereid: je moet ervoor zorgen dat beide locaties nog functioneel zijn. Dat dit allemaal goed is gegaan, daar ben ik wel heel trots op.”

Wat zijn nou lastige momenten in je opdrachten?

“Elke opdracht heeft wel een paar sessies die heel belangrijk zijn voor het slagen van een project. Het is vaak een uitdaging om die sessies zo voor te bereiden dat alles gaat zoals je wilt. Als het dan lukt geeft me dat een goed gevoel. Het gaat ook wel eens fout, of niet zoals je gedacht had. Als bijvoorbeeld iemand ineens een andere rol aanneemt en helemaal niet constructief in de sessie zit. Of soms speelt er iets onderhuids wat dan ineens naar boven komt. Op dat moment moet je goed kunnen schakelen, ik vind dat soms nog weleens lastig en daar kun je je niet altijd op voorbereiden.”

Hoe ga je daar dan mee om?

“De kunst is om zoveel mogelijk bespreekbaar te maken en terug te geven wat je gemerkt hebt. Vaak vraag ik achteraf aan een aantal mensen die erbij waren wat zij van de sessie vonden, om te toetsen hoe andere mensen dat moment ervaren hebben. En soms kom je erachter dat diegene het juist als een hele goede sessie ervaarde. Bijvoorbeeld omdat er voor de organisatie grote stappen zijn gezet die ik niet zo herkende. Zo toets ik mijn eigen gevoel.”

Aan welk vraagstuk zou je graag willen bijdragen?

“Ik zou graag een opdracht willen doen waarbij we samen met een aantal zorgaanbieders en een zorgverzekeraar de juiste zorg op de juiste plek gaan realiseren in de regio. Dit is een beweging die we in Nederland graag willen maken, maar niet altijd even makkelijk is om werkend te krijgen in de praktijk. Het is een uitdaging om met al deze verschillende mensen en belangen dit voor elkaar te krijgen en vraagt ook lef en doorzettingsvermogen.”

Tot slot, wat vind je bijzonder aan Turner?

“Ik heb meteen heel veel vrijheid ervaren om zelf dingen te ondernemen en te ontdekken. Wat ik ook zo bijzonder vind is dat we bij Turner werken met collega’s in vaste dienst en collega’s die als zelfstandige werken. Zo ontmoet je steeds weer nieuwe ervaren mensen met heel uiteenlopende achtergronden. Zo werkte ik met een heel ervaren adviseur die heel goed in stakeholdermanagement was. Dat bewonderde ik in haar en daar probeer ik ook weer van te leren.”

“Ook van mijn leidinggevende heb ik veel geleerd: dat je echt jezelf mag zijn en je als adviseur eigen stijl mag hebben en hanteren. Bij heel Turner is er veel oog voor de menselijke kant. Iedereen durft zich open te stellen naar elkaar en zo is er een heel fijne sfeer die we samen creëren.”

Je leest het interview hier ook terug op Consultancy.nl

Meer van onze zorg-experts

Ontdek meer inzichten en nieuws van Turner's zorg-experts

De Juiste Zorg op de Juiste Plek
mkan

Zeven vragen aan Turner’s zorgexpert Annelies van der Ham

Expert zorglogistiek Annelies van der Ham heeft zich verbonden aan Turner’s zorg practice. Met een afgerond promotieonderzoek naar de organisatie van zorglogistiek en jarenlange consultancy-ervaring op zak, is zij met recht aanwinst voor Turner. Wat voor ervaring brengt zij mee? Welke waardevolle inzichten levert haar onderzoek op? En wat zijn haar ambities? We leren Annelies kennen in zeven vragen.​

Lees meer »
Blog
mkan

Column Peter de Bruin | ‘Vuist’

Peter de Bruin is benieuwd hoe we elkaar, na deze corona-golf, weer gaan begroeten. De afstand was vreselijk, maar bracht ook iets goeds. Soms heb je afstand nodig om te waarderen wat je samen hebt. Ook post-corona is dat belangrijk. Creëert een digitale meeting afstand?

Lees meer »
Blog
mkan

Column Peter de Bruin | Vaccinatietraagheid legt DNA In de zorg bloot

Soms heb je een crisis nodig om tot inzicht over je eigen DNA te komen, schrijft Peter de Bruin. In de zorg maakt de vaccinatietraagheid duidelijk dat met de zorg in Nederland niets mis is, met de organisatie van de zorg des te meer. Meer schaal en samenwerking is nodig. Zorg voor de keten, tegen de versnippering. De vele zorgbestuurders, virologen en andere medici die publiekelijk hun verbazing uiten hebben een punt. Dankzij Corona weet de zorg nu beter.

Lees meer »
Zorg
mkan

Turner verwelkomt Edwin Schippers als leider van zorg practice

Edwin Schippers treedt per januari in dienst als de nieuwe leider van Turner’s zorg practice. Met zijn jarenlange ervaring als strategisch adviseur bij zorginstellingen, haalt Turner een brok aan zorgkennis en -kunde binnen. Iemand, bovendien, met een passie voor strategie en innovatie. Een mooie start van het jaar voor Turner’s groeiende zorgpractice.​

Lees meer »
Team Turner wedstrijd
Financiële Dienstverlening
mkan

Ons verhaal

Turner staat op nummer 1 in de MT1000, een jaarlijks onderzoek onder opdrachtgevers van zakelijke dienstverleners. We staan op de eerste plek in de categorie strategie-advies en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle consultancybureaus. Bovendien krijgen we hoge waarderingen voor klantgerichtheid, uitvoering en product. Wat is het verhaal achter deze mooie prestatie?​

Lees meer »
Zorg Gezondheidszorg
Zorg
mkan

Regie in de regio

De Juiste Zorg op de Juiste Plek, het is makkelijker gezegd dan gedaan. De reis van de patient verloopt vaak langs vele muurtjes. Terwijl we weten: voor een optimale zorg moeten we die muren doorbreken. Peter de Bruin en Femke van den Wall Bake zien in een regionale aanpak de grootste kans van slagen. Waarom?

Lees meer »
huisarts square
Opdracht
mkan

Digidok

Doorbraak in eerstelijnszorg DigiDok Waarde innovatieve app aangetoond 32% meer patiënten per uur behandelen Digitaal consult kan 36-50% korter dan een fysiek consult Veel fysieke

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl