Grip op zorgplanning Health Intelligence

Prinses Máxima Centrum

Het kinderoncologisch centrum heeft als missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven. Om zoveel mogelijk aandacht te kunnen geven aan de jonge patiënten en hun gezinnen, wil het Prinses Máxima Centrum haar professionals en middelen dan ook zo slim mogelijk inzetten. Turner heeft het centrum geholpen om data te gebruiken om inzicht te krijgen in de bezetting en benutting van capaciteit. Denk het matchen van vraag en aanbod van radiologie modaliteiten, behandelkamers en spreekuren. Daarnaast hebben we de eerste stappen gezet om ook proactief te kunnen sturen op pieken en dalen in de zorgvraag. Het resultaat: meer grip op de planning voor patiënten en werkdruk voor personeel.

Stappen richting Health Intelligence

Hoe zijn we te werk gegaan? We hebben samen met de primaire zorg de volgende stappen gezet:

1. Van Data naar Informatie

We hebben allereerst meer inzichten gecreëerd voor de zorgverleners en zorgplanners. Via dashboards is er nu inzicht in de gerealiseerde productie en de benutting van capaciteit. Denk aan de bedbezetting per afdeling, het aantal polibezoeken per agenda en arts of de drukte op de radiologie.
Hoe zijn we te werk gegaan? We hebben samen met de primaire zorg de volgende stappen gezet:

2. Van Informatie naar Sturing

We hebben vervolgens knelpunten rondom patiënten- en personeelsplanning geanalyseerd en opgelost. Neem de dagelijkse doorstroom: hoeveel patiënten gaan na hun poliklinisch consult door naar de dagbehandeling of behandelkamer voor chemotherapie? En hoe kunnen we de patiënten spreiden, zodat de wachttijd minimaal is? Inzichten en advies hierover zijn besproken in de klinische teams.

3. Van Sturing naar Beheersing

We hebben daarna de laatste stap van Health Intelligence voorbereid, namelijk het kunnen voorspellen van knelpunten. Door inzicht te geven in de komende periode, krijg je grip op de zorgplanning. Denk aan periodieke pieken en dalen rond feestdagen en vakanties. Of aan meer of minder aanvragen van ondersteunende afdelingen doordat een specialist aan of afwezig is. Met inzicht in dit soort patronen kun je meer or minder collega’s inroosteren. Of juist opnames spreiden zodat er meer tijd voor de patiënt is. Dat maakt wachttijden en personeelsinzet stuurbaar.

Meer weten over Turner?

Turner Strategie-executie wordt voor het vierde jaar op rij door opdrachtgevers gezien als het beste strategisch adviesbureau van Nederland. Meer dan 4000 bestuurders en professionals deden mee aan het onderzoek van MT1000 waarbij Turner de hoogste waardering ontving voor strategie-advies, klantgerichtheid, excellente uitvoering en productleiderschap.

Lees hier meer over de resultaten die andere opdrachtgevers behaalden met hulp van Turner Strategie Executie. Meer weten? Neem contact met ons op.

Meer weten over Turner Zorg

Turner Zorg helpt zorgprofessionals om beter voor hun patiënten te zorgen. Lees hier meer over onze inzichten en dienstverlening. 

Wilt u meer weten over wat Turner Strategie = Executie voor uw organisatie kan betekenen? Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

"*" geeft vereiste velden aan

Wilt u meer weten over wat Turner Strategie = Executie voor uw organisatie kan betekenen? Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

"*" geeft vereiste velden aan

Alle nieuwsberichten over gezondheidszorg

Zorg
Alexander Bruinsma

Leger des Heils

Het Leger des Heils benaderde Turner voor advies over een nieuwe strategische koers. Binnen de nieuwe strategische koers moet de focus liggen op ‘de deelnemers’, de doelgroep van het Leger des Heils. Deze is bijzonder, omdat de doelgroep kampt met meervoudige problematiek en daardoor vroegtijdig verouderd.

Lees meer »
Zorg
Alexander Bruinsma

Accolade

De zorgkloof – een toename van het aantal cliënten, een afname van het aantal medewerkers – zet veel zorgorganisaties voor het blok. Hoe moeten zij de zorg inrichten? Anne Bosman, bestuurder van Accolade Zorg, schakelde Edwin Schippers van Turner in voor het opstellen van een nieuwe strategie. Het draait om keuzes maken en innoveren, met behoud van de christelijke identiteit, vertelt Bosman.

Lees meer »
Zorg
Alexander Bruinsma

Coloriet

In plaats van een pas op de plaats te maken, drong bestuurder Aukje Reinders er midden in de Coronacrisis op aan een nieuwe strategie te formuleren voor zorgorganisatie Coloriet. Met alle uitdagingen die er op de organisatie afkomen is er behoefte aan nieuw élan en nieuwe energie, is haar overtuiging.

Lees meer »

Klimmendaal

Op initiatief van Verstegen Accountants uit Dordrecht maakte Edwin Schippers van Turner een organisatiescan van Klimmendaal, een revalidatiecentrum met hoofdkantoor in Arnhem. De organisatie had te maken met verschillende problemen: de gevolgen van een eerdere fusie, de Coronacrisis en daardoor een te ambitieuze veranderagenda. Bestuurder Martijn Kuit was blij met het advies om pas op de plaats te maken.

Lees meer »

Turner opnieuw gekozen tot nummer 1 strategisch adviesbureau in de MT1000

Turner staat op nummer 1 in de MT1000, een jaarlijks onderzoek onder opdrachtgevers van zakelijke dienstverleners. We staan op de eerste plek in de categorie strategie-advies en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle consultancybureaus. Bovendien krijgen we hoge waarderingen voor klantgerichtheid, uitvoering en product. Wat is het verhaal achter deze mooie prestatie?​

Lees meer »

Turner verwelkomt Edwin Schippers als leider van zorg practice

Edwin Schippers treedt per januari in dienst als de nieuwe leider van Turner’s zorg practice. Met zijn jarenlange ervaring als strategisch adviseur bij zorginstellingen, haalt Turner een brok aan zorgkennis en -kunde binnen. Iemand, bovendien, met een passie voor strategie en innovatie. Een mooie start van het jaar voor Turner’s groeiende zorgpractice.​

Lees meer »

Regie in de regio

De Juiste Zorg op de Juiste Plek, het is makkelijker gezegd dan gedaan. De reis van de patient verloopt vaak langs vele muurtjes. Terwijl we weten: voor een optimale zorg moeten we die muren doorbreken. Peter de Bruin en Femke van den Wall Bake zien in een regionale aanpak de grootste kans van slagen. Waarom?

Lees meer »

Digidok

Doorbraak in eerstelijnszorg DigiDok Waarde innovatieve app aangetoond 32% meer patiënten per uur behandelen Digitaal consult kan 36-50% korter dan een fysiek consult Veel fysieke

Lees meer »

Doorbraak in eerstelijnszorg

Spreekuur.nl is een mooi voorbeeld van hoe digitale zorg de Juiste Zorg op de Juiste Plek mogelijk maakt. Met deze triage- en diagnose app kunnen patiënten zelf de eerste stappen in de eerstelijns zorg zetten. Turner helpt bij deze – en andere – doorbraken in de Juiste Zorg op de Juiste Plek. ​

Lees meer »