“The more inclusive and diverse, the more powerful an organization”

Sarina Wiegman, die samen met Turner Jeroen Visscher een boek schreef over inclusief leiderschap en haar rol als pionier in de voetbalwereld, ging ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag in gesprek met drie topvrouwen die haar inspireren. Samen gingen ze dieper in op het realiseren van inclusiviteit in organisaties. Wat is het belang hiervan en wat heeft de volgende generatie van hen nodig om impact te maken als inclusieve leiders van de toekomst?

Main take-aways:

Context: Turner wil haar relaties voeden met tijdige, nieuwe en relevante inzichten voor haar markten en de strategie-executie vraagstukken die daar spelen. Donderdag 14 maart vond in het kader van Internationale Vrouwendag het seminar ‘What it takes’ plaats. Het thema inclusief leiderschap speelde een belangrijke rol. Daarbij werd voor de gelegenheid ingezoomd op het verbeteren van kansen voor meiden en vrouwen. Dit is het verslag van de bijeenkomst, georganiseerd en gefaciliteerd door Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

Sarina Wiegman, coach van het Engelse vrouwenvoetbalteam en onlangs voor de vierde keer uitgeroepen als ‘FIFA best women’s coach’, ging in gesprek over inclusief leiderschap met vrouwen die haar inspireren. Dat zijn: Annelien Bredenoord, de eerste vrouwelijke rector magnificus van de EUR en voormalig lid van de Eerste Kamer voor D66, luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan, plv. directeur-generaal beleid ministerie van Defensie en Corinne Vigreux, mede-oprichter TomTom en oprichter Codam Coding College.

Om de ‘sterke opstelling’ compleet te maken, schoven vier topstudenten aan voor wederzijdse inspiratie over inclusief leiderschap: La Vie Bouguenon, masterstudent Grootstedelijke Vraagstukken en Beleid én Policy Advisor Student Council IDEA; Esmée Lieuw On, student International Communication and Media aan de EUR en speelster en bestuurslid van voetbalclub Antibarbari; Moos Schoemacher, militair werkstudent Defensity College en masterstudent Financial Economics aan de EUR en Aleksa Zivlak, masterstudent Strategic Entrepeneurship aan de EUR en student docent outreach programma.

Seminar 'What it takes'
Jeroen Visscher en Sarina Wiegman

Inclusiviteit zou een kernwaarde van elke organisatie moeten zijn

Turner Jeroen Visscher schreef samen met Sarina Wiegman het boek ‘What it takes’. Behalve partner bij Turner is Jeroen verbonden aan de KNVB, waar hij zich als lid van de Commissie Mijnals inzet voor het verbeteren van inclusiviteit en diversiteit. Tijdens het seminar trad hij op als moderator, want “in het bespreekbaar maken en realiseren van inclusiviteit is Jeroen één van de beste allies die je kunt bedenken”, aldus Annelien Bredenoord, die aangaf dat bestuurders de thema’s inclusiviteit en diversiteit moeten agenderen en eraan moeten trekken, maar dat zij het niet redden zonder allies uit meerderheidsgroeperingen die zich hier volledig aan committeren.

Een inclusieve organisatie maakt het verschil

Wat is het belang van een inclusieve organisatie voor strategie-executie? De topvrouwen zijn het erover eens, dat een inclusieve en diverse organisatie een krachtigere organisatie is. Annelien Bredenoord noemt het zelfs een kernwaarde, zeker voor een onderwijsinstelling. Strategieën kunnen door verschillende brillen worden bekeken, zodat deze breed worden gedragen, wat de executie weer ten goede komt. Corinne Vigreux: “Een mixed team maakt écht het verschil. Met een divers team – niet alleen in gender – bereik je meer, dan met een team waarin iedereen op dezelfde manier denkt. Het team komt met creatieve oplossingen en durft risico’s te nemen. Dat is van economisch belang voor het bedrijf.” Sarina Wiegman voegt toe, dat een andere succesfactor van krachtig teamwork is, dat de juiste mensen met elkaar zijn verbonden, waardoor alle teamleden hun kwaliteiten ten volle kunnen benutten en – indien nodig onder hoge druk – het beste uit zichzelf kunnen halen. Plezier hebben in wat je doet is ook een vereiste. Dat geldt voor voetbal, maar ook voor bedrijven en organisaties.

Strategie-executie

Om inclusiviteit te realiseren in organisaties, valt of staat alles bij executie, aldus Jeroen Visscher. Annelien Bredenoord onderschrijft dit, door bestuurders op te roepen tot actie: “Het begint met het bewustzijn dat je iets kunt veranderen en dan moet je het gewoon gaan doen. Op grote en kleine schaal, in vele posities.”

In een open en informele setting voerden de topvrouwen het gesprek met de topstudenten: wat kunnen ze zelf doen en wat hebben ze van elkaar nodig om impact te maken op het gebied van inclusiviteit en diversiteit? Op de vraag van La Vie Bouguenon: “Als je terugkijkt op je loopbaan, wat zou je dan – met de kennis van nu – anders hebben gedaan om inclusiviteit te bevorderen?”, antwoordt Elanor Boekholt-O’Sullivan: “ De reden waarom het zo lang heeft geduurd dat ik het nu pas doe, is omdat ik niets meer te verliezen heb. Als ik het niet doe, wie vraag ik het dan te doen? Ik had gewild dat ik eerder het gevoel had gehad dat ik niets te verliezen had, dat ik niet hoefde te blijven en kon gaan als het me niet beviel. Aan de andere kant heb je een bepaalde plek soms nodig om autonoom te kunnen zijn en het gewoon te gaan doen. Negatieve reacties kun je dan aan.” Corinne Vigreux geeft aan dat ze altijd ervaren heeft dat ze niets te verliezen had, wat haar veel vrijheid gaf. “Ik verlegde steeds mijn grenzen en was niet bezig met ‘pleasen’. Als het je baas niet bevalt wat je doet, dan ga je gewoon weg – dat geeft zelfvertrouwen!” Susanne Zuurendonk, Managing Director CACI en relatie van Turner voegt na afloop van het seminar toe: “We moeten onze vrouwelijke bescheidenheid laten varen.” Naast zelfvertrouwen blijkt ook authenticiteit een belangrijke factor in het bereiken van de top; je kracht als vrouw is juíst het anders zijn. Je aanpassen – om succesvol te zijn in een mannenwereld – is niet nodig. De boodschap is: Blijf trouw aan je eigen waarden en wie je bent, dan bereik je meer.

Wat hebben de studenten verder nog nodig om impact te maken op het gebied van inclusiviteit? Aleksa Zivlak geeft aan dat een mentor die in je gelooft en een omgeving waar je op terug kunt vallen het makkelijker maken om ‘dapper’ te zijn. Esmée Lieuw On onderschrijft dit: “De kansen voor vrouwen zijn groot. Mijn familie heeft geholpen mijn eigen kansen te faciliteren door het overbrengen van hun ‘hard werken’-ethiek en de overtuiging dat er niets is wat niet kan”.

Om de positie van vrouwen te blijven verbeteren en hen kansen te bieden, zorgen de vier topvrouwen ervoor dat ze actief blijven communiceren. Daar hoort ook bij dat je uitdraagt dat je een organisatie voor iedereen wilt zijn en je zichtbaarheid gebruikt om impact te maken. Alle vier zijn ze zich ervan bewust dat ze in hun positie zijn het verschil kunnen maken; mensen naar voren schuiven en hen vervolgens uitdagen om actie te ondernemen en het lef te hebben om fouten te maken. Annelien Bredenoord: “1-op-1 investeren werkt. Daarbij realiseer ik me dat het altijd de mensen zijn, die na mij komen”.  Dit is waar de Britse ambassadeur Joanna Roper na afloop van het seminar op doelt, wanneer ze het heeft over ‘the power of the pipeline; creating the talent that comes up behind us’.

Panel met Sarina Wiegman, Prof. dr. Annelien Bredenoord, luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan en mede-oprichter van TomTom, Corinne Vigreux
Studenten panel

Interventies in het onderwijs

Om in het onderwijs inclusiviteit te realiseren, komen tijdens het seminar uiteenlopende suggesties naar voren: een eerste vereiste is bestuurlijke commitment; tot aan de top van de organisatie én een bijbehorend budget. Ook het creëren van een ‘sense of belonging’ lijkt onontbeerlijk. Hierbij is het steeds zoeken naar wanneer je de grens overgaat. In een diverse omgeving als, bijvoorbeeld, de EUR kan het schuren, aldus Annelien Bredenoord. Daarom is het nodig om in gesprek te blijven en bijeenkomsten en discussies mogelijk te maken, inclusief die grens. Ook het in het onderwijs gebruik maken van casussen die inclusief en gevarieerd zijn en van echte vraagstukken, die worden opgelost met een divers team, kan bijdragen aan het opleiden van inclusieve leiders van de toekomst.

Jeroen Visscher: “Om inclusiviteit te realiseren, in teams, organisaties en de maatschappij, hebben we iedereen nodig. Als we allemaal een stap doen wordt de wereld veel mooier”.

Meer weten over Turner Onderwijs?

Hoe dragen universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen bij aan de door de maatschappij gevraagde talent- en kennisontwikkeling? Nu en in de toekomst.

Turner Onderwijs helpt professionals om het onderwijs naar een hoger plan te tillen. 

Wilt u meer weten over wat Turner Strategie = Executie voor uw organisatie kan betekenen? Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

"*" geeft vereiste velden aan

Meer weten over Turner?

Turner Strategie-executie wordt voor het vierde jaar op rij door opdrachtgevers gezien als het beste strategisch adviesbureau van Nederland. Meer dan 4000 bestuurders en professionals deden mee aan het onderzoek van MT1000 waarbij Turner de hoogste waardering ontving voor strategie-advies, klantgerichtheid, excellente uitvoering en productleiderschap.

Lees hier meer over de resultaten die andere opdrachtgevers behaalden met hulp van Turner Strategie Executie. Meer weten? Neem contact met ons op.

Alle inzichten over het onderwijs van onze specialisten

Onderwijs
Alexander Bruinsma

“Inclusief leiderschap”

The more inclusive and diverse, the more powerful the organization. Ter ere van Internationale Vrouwendag organiseerde de Erasmus Universiteit het seminar ‘What it takes’, naar het gelijknamige boek van één van ‘s werelds meest succesvolle voetbalcoaches Sarina Wiegman en Turner partner Jeroen Visscher.

Lees meer »
Onderwijs
Alexander Bruinsma

Slimmer academisch jaar

De werkdruk aan universiteiten is alarmerend hoog. Het meerendeel van het wetenschappelijk personeel ervaart veel tot zeer veel werkdruk. Een korter academisch jaar lijkt een oplossing om werkdruk te verminderen. Maar is een korter academisch jaar ook een slimmer academisch jaar?

Lees meer »
Onderwijs
Alexander Bruinsma

Christelijke Onderwijs Groep

‘De koers neerzetten, kaders maken, medewerkers meenemen én de vaart erin houden’ – Cora Vinke, directeur van het Dulon College leidt een ambitieuze transformatie in het COG-mbo-onderwijs. Hierbij ligt de nadruk op flexibele leerpaden voor studenten om een eigen traject uit te stippelen. Met de inzichten van Turner Jasmijn Wijn over de uitdagingen bij strategie-executie, wint dit initiatief aan kracht, bevordert het de eenheid van belanghebbenden en brengt het onderwijshervormingen in gang. Cora Vinke en Jasmijn Wijn over COG-mbo’s succesvolle aanpak in flexibilisering in het onderwijs.

Lees meer »
Onderwijs
Alexander Bruinsma

LLO Versneller

De LLO Versneller: van ambitie naar resultaat! Het onderwijs staat voor grote maatschappelijke uitdagingen: krimpende studentenaantallen, flexibilisering en personalisering van opleidingen en de opkomst van Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Hoewel LLO een belangrijke pijler is geworden in de strategieën van onderwijsinstellingen, worstelen velen met het concretiseren van hun plannen.

Lees meer »

Opdrachten in het onderwijs van onze specialisten

Onderwijs

Christelijke Onderwijs Groep

‘De koers neerzetten, kaders maken, medewerkers meenemen én de vaart erin houden’ – Cora Vinke, directeur van het Dulon College leidt een ambitieuze transformatie in het COG-mbo-onderwijs. Hierbij ligt de nadruk op flexibele leerpaden voor studenten om een eigen traject uit te stippelen. Met de inzichten van Turner Jasmijn Wijn over de uitdagingen bij strategie-executie, wint dit initiatief aan kracht, bevordert het de eenheid van belanghebbenden en brengt het onderwijshervormingen in gang. Cora Vinke en Jasmijn Wijn over COG-mbo’s succesvolle aanpak in flexibilisering in het onderwijs.

Onderwijs

Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht wilde onderwijs en onderzoek beter vervlechten met een focus op vier expertisegebieden. Om een doorbraak te realiseren in de wijze waarop de expertisegebieden functioneerden, werkten de HU en Turner samen aan een nieuwe kennis- en innovatieagenda.

Onderwijs

Nationaal Onderwijs Lab

Het Nationaal Onderwijs Lab AI (NOLAI), gefinancierd door het Nationaal Groeifonds, is mondiaal de grootste publieke investering op het gebied van AI en onderwijs. Geen enkel ander land heeft tachtig miljoen uitgetrokken voor een lab dat gespecificeerd AI gaat doen voor het basis- en het voortgezet onderwijs.

Onderwijs

Noorderpoort

NIeuwe richting voor Noorderpoort die aansluit op de maatschappij van 2035. Strategie = Executie: strategie direct toetsen aan praktijk via experimenten. Goede aansluiting op behoeften studenten en werkveld. Succesvol 100% digitaal strategietraject

Onderwijs

Haagse Hogeschool

Studenten sneller geholpen
Heldere verantwoordelijkheden onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel
Handzaam verbeterplan voor cruciaal proces: toetsing & examinering. Versnelling op taaie dossiers: fraude-detectie en online toetsing

Onderwijs

HAS Hogeschool

Versnelde realisatie onderwijsvisie
Flexibel en adaptief onderwijs waargemaakt​
Geconcretiseerde ambitie voor onderwijsvernieuwing
Inzicht in voortgang onderwijsvernieuwing
Selfassessment voor docenten en staf

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl

BLIJF OP DE HOOGTE