Artificial Intelligence

Schaalbare AI-oplossingen voor onderwijs

Turner's Jeroen Visscher heeft zich aan de Nederlandse AI Coalitie verbonden als trekker van de werkgroep onderwijs. De afgelopen tijd heeft hij een team van betrokkenen uit onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheid verbonden aan deze werkgroep. Tijd om kennis te maken met een van de werkgroepleden van het eerste uur: Gerdinand Bosch, de CIO van Avans Hogeschool.

Interview met Gerdinand Bosch

Gerdinand Bosch is een van de eerste kernteamleden van de Werkgroep Onderwijs binnen de Nederlandse AI Coalitie. Als CIO van de Avans Hogeschool zag hij meteen de nut & noodzaak van een brede coalitie voor AI in. Wat bracht hem naar de NL AIC? Wat verwacht hij van AI voor het onderwijs? En van de werkgroep onderwijs zelf?

Wat is je achtergrond?

“Als CIO is de digitale transformatie van Avans Hogeschool een van mijn belangrijkste aandachtsgebieden. Onderwijsinstellingen hebben van oudsher niet zoveel met IT in relatie tot het leren, maar nieuwe technologieën raken echt het hart van het onderwijs. Dat staat nu in de schijnwerpers door Corona, maar het is een ontwikkeling die al een tijdje aan de gang is. De manier waarop we binnen onderwijsinstellingen werken, gaat sterk veranderen. We moeten meer als een softwarebedrijf gaan denken en werken.”

 

En welke rol speelt AI daarin?

“Ik denk dat het fysieke en het digitale binnen het onderwijs straks even belangrijk worden. Daar speelt AI een heel belangrijke rol in, want hiermee kun je als het ware twee werelden op elkaar leggen. Zelf merk je dat al elke dag. De route die je rijdt wordt beïnvloed door je navigatiesysteem, die weer gevoed wordt door het gedrag van andere weggebruikers. Ook je bezoek aan de supermarkt is een continue wisselwerking tussen het fysieke en het digitale: met gepersonaliseerde aanbiedingen, zelfscannen – noem maar op. Die ‘digital dexterity’ wil je ook in het onderwijs creëren: dat ook het digitale onderwijs heel persoonlijk en betrokken aanvoelt.”

Hoe ben je bij Nederlandse AI Coalitie uitgekomen?

“AI in het onderwijs komt niet vanzelf van de grond. Ook bij Avans Hogeschool zien we de kansen, en doen we de eerste experimenten. Toch is het lastig om voorbij die eerste fase te komen. Om op grotere schaal meters te maken met AI, moet je samenwerken: met andere onderwijsinstellingen, met onderzoekers, met leveranciers, met de overheid. Via onze voorzitter van het College van Bestuur, Paul Rüpp, kwam ik afgelopen najaar met Jeroen Visscher (trekker van de werkgroep onderwijs, red.) in aanraking. De AI Coalitie lijkt precies zo’n ecosysteem te zijn. En zei ik meteen ‘ja’ toen ik dit najaar werd gevraagd om mee te bouwen aan de Werkgroep Onderwijs.”

"AI in het onderwijs komt niet vanzelf van de grond. Om op grotere schaal meters te maken met AI, moet je samenwerken."

Gerdinand Bosch, CIO Avans Hogeschool

Hoe gaat nu met de Werkgroep Onderwijs?

“Er is veel energie, maar het is ook nog pril. We leren elkaar nog kennen. Want nadat wij als kernteam van zes mensen zijn gestart, hebben we eind van het jaar nog meer mensen aan de werkgroep verbonden. Begin 2021 zijn we met zo’n 60 mensen uit het onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheid echt gestart. We hebben al snel geconcludeerd dat we eerst overzicht willen creëren. Er gebeurt echt heel veel: in het primair onderwijs, in het voorgezet onderwijs, bij leveranciers van software. Maar hoe verbind je al die initiatieven en experimenten met elkaar?”

Waarom is dat zo belangrijk, om die initiatieven te verbinden?

“Wat ik al zei, het is heel lastig om voorbij de experiment-fase te komen. Verschillende partijen hebben verschillende dingen nodig om echt verder te kunnen. Bedrijven zoeken manieren om geld te verdienen met AI. Onderwijsinstellingen willen weten hoe ze AI zinvol en ethisch verantwoord kunnen inzetten voor studenten, docenten en werkveld. Onderzoekers hebben juist financiering nodig om onderzoek te doen. Overheden hebben meer inzicht nodig voordat er concreet beleid geformuleerd kan worden. Dat komt niet vanzelf bij elkaar, daarvoor moet je gaan samenwerken.”

Wat verwacht je daarin van de NL AI Coalitie?

“Hier komen alle partijen aan tafel samen, de ‘quadruple helix’. Dit is de plek om plannen meteen integraal aan te pakken, zodat je samen de risico’s beperkt of verdeelt. Want dat is het grootste obstakel voor het opschalen van AI: er zijn nog te veel onzekerheden waardoor investeringen onzeker zijn. In de NL AI Coalitie kun je samen ervaring opdoen ten aanzien van passende wet- en regelgeving: welke bestaande wetgeving werkt belemmerend, wat werkt versnellend? Of aan standaarden voor IT en data. Wie is bijvoorbeeld eigenaar van welke informatie: de student, de onderwijsinstelling, de softwareleverancier? Dat wil je weten voordat je verder investeert in een prototype.”

Speelt er nog een maatschappelijk belang mee?

“Jazeker! Ik denk dat we vanuit Nederland, of eigenlijk vanuit Europa, nu moeten nadenken en investeren in de AI die bij ons past. In AI die aansluit bij onze normen en waarden. In China lijkt AI de primair de belangen van de overheid te bedienen. De Verenigde Staten lijkt AI vooral ten goede te komen aan het bedrijfsleven. Ik denk dat Europa een derde weg kan bieden: AI ten dienste van de maatschappij als geheel.  Het motto van de NL AI Coalitie heeft dat ook in zich: ‘algortimen die werken voor iedereen’. Maar dan moeten we wel opschieten, want China en de VS gaan op dit moment heel snel.”

Meer over onze deelname aan de Nederlandse AI Coalitie?

Hoe vertaal je dat naar het onderwijs: wat moet AI bieden voor het onderwijs?

“Ook in de werkgroep willen we dat AI ten dienste staat van de maatschappij. Hoe hoger het opleidingsniveau van een maatschappij, hoe hoger het Bruto Nationaal Product en ook het bruto nationaal geluk. Binnen onze werkgroep hebben we gezegd: AI moet in het onderwijs ten dienste staan van de student en docent. We willen dat AI studenten helpt met leren, bijvoorbeeld door adaptief leren. En dat docenten zich geholpen voelen door AI, bijvoorbeeld door hen tijd te besparen en hen te helpen reflecteren op hoe zij studenten optimaal kunnen laten leren. We hebben dat ook opgeschreven in ons manifest.”

Waar werken jullie precies naartoe binnen de werkgroep?

“Het einddoel is dus om die schaalbare AI-oplossingen in het onderwijs mogelijk te maken. Het is met dit soort initiatieven soms lastig: hoe zorg je ervoor dat het niet bij praten alleen blijft? Daarom zijn we juist ook gestart met “doen”. We formuleren onze uitvoeringsagenda aan de hand van pilots die we dit jaar uitvoeren. Transparantie en vertrouwen zijn daarin de sleutel. Erkennen dat iedereen met een eigen belang meedoet en tegelijkertijd de ogen op dat gemeenschappelijke einddoel houden.”

En terug naar jouw eigen belang: wat is de rol van jou en van Avans Hogeschool?

“We hebben zelf al wat mooie ervaringen opgedaan met AI, zo hebben we studenten een eerste chatbot laten maken voor support-vragen. We hebben ook meerdere lectoren die actief zijn op het gebied van robotica, data science en Elsa Labs. We brengen onze kennis en ervaring in, net als de andere deelnemers. Samen creëren we het overzicht en kunnen we plannen integraal oppakken.”

"Gerdinand kan op een natuurlijke manier de brug slaan tussen onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en de overheid.”

Jeroen Visscher, managing partner Turner

Jeroen Visscher, trekker van de Werkgroep Onderwijs over Gerdinand’s deelname: “Ik ben erg blij met de deelname van Gerdinand in ons kernteam. Hij overziet goed wat er nodig is bij een complexe transformatie en is een verbinder pur sang. Daarmee kan hij op een natuurlijke manier de brug slaan tussen onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en de overheid.”

Over de ontwikkelingen rond de Werkgroep Onderwijs zelf: “De NL AI Coalitie is opgericht voor het verbinden van alle kennis, ideeën en initiatieven rondom AI. Dat we zo kort na de start alle partijen uit de ‘quadruple helix’ aan tafel laat zien dat we op de goede weg zitten. Er is hier veel behoefte aan, blijkt wel uit de meer dan 60 werkgroepleden die zich hebben aangesloten. Tot nu toe hebben we ons vooral gericht op het bijeenbrengen van alle inzichten van de leden zelf. In maart zetten we alweer de volgende stap: dan starten we een serie ronde tafels waarin studenten en docenten met de werkgroep in gesprek gaan over AI. Zodat we nieuwsgierig blijven en nog beter begrijpen hoe AI ten dienste kan staan van studenten en docenten. Dat is immers het einddoel wat we voor ogen willen blijven houden.”

Meer over AI en de Nederlandse AI Coalitie?

Alle nieuwsberichten van Turner

Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Van ‘Courtroom’ naar ‘Extented Boardroom’

Peter de Bruin pleit in zijn laatste column voor een brede vertegenwoordiging in de Boardroom. De tegenwoordige gang naar de Courtroom en ander activisme om tot andere belangenafweging te dwingen, polariseert en werk dus niet. Duurzaam evenwicht vergt verbinding, geen verontwaardiging.

Lees meer »
Evenementen
Alexander Bruinsma

‘What It Takes’ is gekozen tot Sportboek van het Jaar!

‘What it Takes’ het boek van Sarina Wiegman en Turner Jeroen Visscher is een krachtig verhaal over voetbal, het leven en leiderschap. Het geeft je een unieke inkijk in Sarina’s coaching filosofie, waarin vastberadenheid, teamwork en wederzijds respect de boventoon voeren. Als pleitbezorger voor gelijke rechten en kansen schetst ze een toekomst voor het voetbal waarin iedereen – ongeacht geslacht of afkomst – de mogelijkheid heeft om te schitteren op het veld.

Lees meer »
Evenementen
Alexander Bruinsma

Artificial Intelligence (AI) in het onderwijs

Masterclass Making Sense of AI in Education. Hoe kun je AI gebruiken om je strategie-executie te versnellen? Hoe kun je Artificial Intelligence op een slimme manier gebruiken in het onderwijs? En hoe formuleer je een stappenplan om AI in je eigen organisatie te gebruiken?

Lees meer »
Blog
Cor Barelds

Onderscheid ‘Run’ en ‘Change’

Wat is één van de belangrijkste succesfactoren voor een geslaagde strategie-executie? Onderscheid ‘run’ en ‘change’. Hiermee doelt Jacques Pijl, auteur van de publicatie Strategie = Executie, op het onderscheid tussen het realiseren van doelen in de staande organisatie: ‘running the business’ en het realiseren van nieuwe initiatieven die het best in een apart project kunnen worden ondergebracht: ‘changing the business’.
Zo voorkom je dat alle vraagstukken één grote brei worden. Door het onderscheid te maken worden zowel run als change behapbaar te besturen en beheersen.

Lees meer »
X-Overs
Alexander Bruinsma

TURNER X-OVERS

Turner X-Over: Frisse inspiratie en oprekken van kaders. Turner organiseert een exclusieve cross-over serie voor haar relaties. Vooraanstaande sprekers (wetenschappers, thought leaders, topbestuurders) delen met u de laatste inzichten uit psychologie, ethiek, HR, gedragswetenschappen, theologie, leiderschap en kunstmatige intelligentie. Frisse inspiratie en het oprekken van kaders, daar gaat het om. Want strategie-executie is een multidisciplinair vak en gaat steeds vaker over het kunnen maken van combinaties van disciplines en invalshoeken.

Lees meer »
Zorg
Alexander Bruinsma

Leger des Heils

Het Leger des Heils benaderde Turner voor advies over een nieuwe strategische koers. Binnen de nieuwe strategische koers moet de focus liggen op ‘de deelnemers’, de doelgroep van het Leger des Heils. Deze is bijzonder, omdat de doelgroep kampt met meervoudige problematiek en daardoor vroegtijdig verouderd.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Voordoen’

Organisaties zijn in een staat van permanente verandering. Dat doet steeds meer aanspraak op ieders veerkracht, een zeer waardevolle competentie. Maar ook iets om zuinig op te zijn. Het houdt een keer op. Directies die het als één team goed voordoen om politiek gedoe te minimaliseren, investeren in de veerkracht die de organisatie nodig heeft voor dé succesfactor van deze tijd; verandervermogen.

Lees meer »
Onderwijs
Alexander Bruinsma

“Inclusief leiderschap”

The more inclusive and diverse, the more powerful the organization. Ter ere van Internationale Vrouwendag organiseerde de Erasmus Universiteit het seminar ‘What it takes’, naar het gelijknamige boek van één van ‘s werelds meest succesvolle voetbalcoaches Sarina Wiegman en Turner partner Jeroen Visscher.

Lees meer »
Onderwijs
Alexander Bruinsma

Slimmer academisch jaar

De werkdruk aan universiteiten is alarmerend hoog. Het meerendeel van het wetenschappelijk personeel ervaart veel tot zeer veel werkdruk. Een korter academisch jaar lijkt een oplossing om werkdruk te verminderen. Maar is een korter academisch jaar ook een slimmer academisch jaar?

Lees meer »
Blog
Alexander Bruinsma

Strategie Executie in een Agile wereld DEEL II

Strategie-executie in een agile wereld. Hybriden: kunnen Agile methoden en andere methoden samenwerken? Een vals dilemma. Gelukkig is de tijd voorbij waarbij het dogma ‘Agile of niets’ heerste bij grootschalige veranderingen. Pragmatiek op basis van de aard van de beoogde verandering maakt een comeback.

In blog II over strategie-executie in een Agile wereld pleiten Antal Ruiter en Jacques Pijl ervoor om bij pogingen om organisaties te veranderen een hybride benadering toe te passen. Strategie-executie gaat over het realiseren van voordelen. Methoden zijn enkel een middel tot het doel.

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl

BLIJF OP DE HOOGTE