Artificial Intelligence

Schaalbare AI-oplossingen voor onderwijs

Turner's Jeroen Visscher heeft zich aan de Nederlandse AI Coalitie verbonden als trekker van de werkgroep onderwijs. De afgelopen tijd heeft hij een team van betrokkenen uit onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheid verbonden aan deze werkgroep. Tijd om kennis te maken met een van de werkgroepleden van het eerste uur: Gerdinand Bosch, de CIO van Avans Hogeschool.

Interview met Gerdinand Bosch

Gerdinand Bosch is een van de eerste kernteamleden van de Werkgroep Onderwijs binnen de Nederlandse AI Coalitie. Als CIO van de Avans Hogeschool zag hij meteen de nut & noodzaak van een brede coalitie voor AI in. Wat bracht hem naar de NL AIC? Wat verwacht hij van AI voor het onderwijs? En van de werkgroep onderwijs zelf?

Wat is je achtergrond?

“Als CIO is de digitale transformatie van Avans Hogeschool een van mijn belangrijkste aandachtsgebieden. Onderwijsinstellingen hebben van oudsher niet zoveel met IT in relatie tot het leren, maar nieuwe technologieën raken echt het hart van het onderwijs. Dat staat nu in de schijnwerpers door Corona, maar het is een ontwikkeling die al een tijdje aan de gang is. De manier waarop we binnen onderwijsinstellingen werken, gaat sterk veranderen. We moeten meer als een softwarebedrijf gaan denken en werken.”

 

En welke rol speelt AI daarin?

“Ik denk dat het fysieke en het digitale binnen het onderwijs straks even belangrijk worden. Daar speelt AI een heel belangrijke rol in, want hiermee kun je als het ware twee werelden op elkaar leggen. Zelf merk je dat al elke dag. De route die je rijdt wordt beïnvloed door je navigatiesysteem, die weer gevoed wordt door het gedrag van andere weggebruikers. Ook je bezoek aan de supermarkt is een continue wisselwerking tussen het fysieke en het digitale: met gepersonaliseerde aanbiedingen, zelfscannen – noem maar op. Die ‘digital dexterity’ wil je ook in het onderwijs creëren: dat ook het digitale onderwijs heel persoonlijk en betrokken aanvoelt.”

Hoe ben je bij Nederlandse AI Coalitie uitgekomen?

“AI in het onderwijs komt niet vanzelf van de grond. Ook bij Avans Hogeschool zien we de kansen, en doen we de eerste experimenten. Toch is het lastig om voorbij die eerste fase te komen. Om op grotere schaal meters te maken met AI, moet je samenwerken: met andere onderwijsinstellingen, met onderzoekers, met leveranciers, met de overheid. Via onze voorzitter van het College van Bestuur, Paul Rüpp, kwam ik afgelopen najaar met Jeroen Visscher (trekker van de werkgroep onderwijs, red.) in aanraking. De AI Coalitie lijkt precies zo’n ecosysteem te zijn. En zei ik meteen ‘ja’ toen ik dit najaar werd gevraagd om mee te bouwen aan de Werkgroep Onderwijs.”

"AI in het onderwijs komt niet vanzelf van de grond. Om op grotere schaal meters te maken met AI, moet je samenwerken."

Gerdinand Bosch, CIO Avans Hogeschool

Hoe gaat nu met de Werkgroep Onderwijs?

“Er is veel energie, maar het is ook nog pril. We leren elkaar nog kennen. Want nadat wij als kernteam van zes mensen zijn gestart, hebben we eind van het jaar nog meer mensen aan de werkgroep verbonden. Begin 2021 zijn we met zo’n 60 mensen uit het onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheid echt gestart. We hebben al snel geconcludeerd dat we eerst overzicht willen creëren. Er gebeurt echt heel veel: in het primair onderwijs, in het voorgezet onderwijs, bij leveranciers van software. Maar hoe verbind je al die initiatieven en experimenten met elkaar?”

Waarom is dat zo belangrijk, om die initiatieven te verbinden?

“Wat ik al zei, het is heel lastig om voorbij de experiment-fase te komen. Verschillende partijen hebben verschillende dingen nodig om echt verder te kunnen. Bedrijven zoeken manieren om geld te verdienen met AI. Onderwijsinstellingen willen weten hoe ze AI zinvol en ethisch verantwoord kunnen inzetten voor studenten, docenten en werkveld. Onderzoekers hebben juist financiering nodig om onderzoek te doen. Overheden hebben meer inzicht nodig voordat er concreet beleid geformuleerd kan worden. Dat komt niet vanzelf bij elkaar, daarvoor moet je gaan samenwerken.”

Wat verwacht je daarin van de NL AI Coalitie?

“Hier komen alle partijen aan tafel samen, de ‘quadruple helix’. Dit is de plek om plannen meteen integraal aan te pakken, zodat je samen de risico’s beperkt of verdeelt. Want dat is het grootste obstakel voor het opschalen van AI: er zijn nog te veel onzekerheden waardoor investeringen onzeker zijn. In de NL AI Coalitie kun je samen ervaring opdoen ten aanzien van passende wet- en regelgeving: welke bestaande wetgeving werkt belemmerend, wat werkt versnellend? Of aan standaarden voor IT en data. Wie is bijvoorbeeld eigenaar van welke informatie: de student, de onderwijsinstelling, de softwareleverancier? Dat wil je weten voordat je verder investeert in een prototype.”

Speelt er nog een maatschappelijk belang mee?

“Jazeker! Ik denk dat we vanuit Nederland, of eigenlijk vanuit Europa, nu moeten nadenken en investeren in de AI die bij ons past. In AI die aansluit bij onze normen en waarden. In China lijkt AI de primair de belangen van de overheid te bedienen. De Verenigde Staten lijkt AI vooral ten goede te komen aan het bedrijfsleven. Ik denk dat Europa een derde weg kan bieden: AI ten dienste van de maatschappij als geheel.  Het motto van de NL AI Coalitie heeft dat ook in zich: ‘algortimen die werken voor iedereen’. Maar dan moeten we wel opschieten, want China en de VS gaan op dit moment heel snel.”

Meer over onze deelname aan de Nederlandse AI Coalitie?

Hoe vertaal je dat naar het onderwijs: wat moet AI bieden voor het onderwijs?

“Ook in de werkgroep willen we dat AI ten dienste staat van de maatschappij. Hoe hoger het opleidingsniveau van een maatschappij, hoe hoger het Bruto Nationaal Product en ook het bruto nationaal geluk. Binnen onze werkgroep hebben we gezegd: AI moet in het onderwijs ten dienste staan van de student en docent. We willen dat AI studenten helpt met leren, bijvoorbeeld door adaptief leren. En dat docenten zich geholpen voelen door AI, bijvoorbeeld door hen tijd te besparen en hen te helpen reflecteren op hoe zij studenten optimaal kunnen laten leren. We hebben dat ook opgeschreven in ons manifest.”

Waar werken jullie precies naartoe binnen de werkgroep?

“Het einddoel is dus om die schaalbare AI-oplossingen in het onderwijs mogelijk te maken. Het is met dit soort initiatieven soms lastig: hoe zorg je ervoor dat het niet bij praten alleen blijft? Daarom zijn we juist ook gestart met “doen”. We formuleren onze uitvoeringsagenda aan de hand van pilots die we dit jaar uitvoeren. Transparantie en vertrouwen zijn daarin de sleutel. Erkennen dat iedereen met een eigen belang meedoet en tegelijkertijd de ogen op dat gemeenschappelijke einddoel houden.”

En terug naar jouw eigen belang: wat is de rol van jou en van Avans Hogeschool?

“We hebben zelf al wat mooie ervaringen opgedaan met AI, zo hebben we studenten een eerste chatbot laten maken voor support-vragen. We hebben ook meerdere lectoren die actief zijn op het gebied van robotica, data science en Elsa Labs. We brengen onze kennis en ervaring in, net als de andere deelnemers. Samen creëren we het overzicht en kunnen we plannen integraal oppakken.”

"Gerdinand kan op een natuurlijke manier de brug slaan tussen onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en de overheid.”

Jeroen Visscher, managing partner Turner

Jeroen Visscher, trekker van de Werkgroep Onderwijs over Gerdinand’s deelname: “Ik ben erg blij met de deelname van Gerdinand in ons kernteam. Hij overziet goed wat er nodig is bij een complexe transformatie en is een verbinder pur sang. Daarmee kan hij op een natuurlijke manier de brug slaan tussen onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en de overheid.”

Over de ontwikkelingen rond de Werkgroep Onderwijs zelf: “De NL AI Coalitie is opgericht voor het verbinden van alle kennis, ideeën en initiatieven rondom AI. Dat we zo kort na de start alle partijen uit de ‘quadruple helix’ aan tafel laat zien dat we op de goede weg zitten. Er is hier veel behoefte aan, blijkt wel uit de meer dan 60 werkgroepleden die zich hebben aangesloten. Tot nu toe hebben we ons vooral gericht op het bijeenbrengen van alle inzichten van de leden zelf. In maart zetten we alweer de volgende stap: dan starten we een serie ronde tafels waarin studenten en docenten met de werkgroep in gesprek gaan over AI. Zodat we nieuwsgierig blijven en nog beter begrijpen hoe AI ten dienste kan staan van studenten en docenten. Dat is immers het einddoel wat we voor ogen willen blijven houden.”

Meer over AI en de Nederlandse AI Coalitie?

Alle nieuwsberichten van Turner

Blog
mkan

Zeilen met Turner

Wil jij Turner eens echt leren kennen? Trek je schipperstrui aan en kom varen met Turner. Met een mooie oude tjalk zeilen we op donderdagmiddag 16 september vanuit Muiden het IJsselmeer op. In een ongedwongen sfeer, met een hapje en een drankje erbij. Stap jij aan boord?

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en MBO Amersfoort

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt achter deze prestatie van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met directeur van de trekker van een Leven Lang Ontwikkelen van MBO Amersfoort, Ruud Mols. Hoe heeft Turner geholpen om de educatie van beroepsprofessionals een boost te geven?

Lees meer »
working together
Strategie = Executie
mkan

Rol van de controller in strategie-executie en waardecreatie

Turner’s Jacques Pijl schrijft in zijn blog op CM: Controllers Magazine over het boek van collega Fred Conijn. Strategie draait uiteindelijk om de toewijzing van middelen. In het boek Dynamische sturing slaagt Fred Conijn erin het denken over besturing fundamenteel te verrijken door harde en zachte besturing aan elkaar te koppelen en de rol van besturing in innovatie verder uit te werken.

Lees meer »
Blog
Cor Barelds

Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden

De nieuwe hybride manier van werken vraagt oversturen om haar voordelen vast te houden en niet terug te vallen in de oude manier van voor de pandemie. Daarom: kies expliciet een nieuw evenwicht. En onthoudt: werken is een activiteit, geen plaats1. Zeven voordelen die u postpandemie wilt behouden. En: het ‘3 x 33% principe’, of: wat DOEN en wat NIET DOEN

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Werkgroep Onderwijs: de quadrupel helix in actie

Turner heeft zich verbonden aan de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC). Eind 2020 is Turner’s Jeroen Visscher de werkgroep Onderwijs gestart, waarin onderwijs, onderzoek en overheid zich samenwerken om AI zinvol in te zetten ten gunste van studenten en docenten. De werkgroep startte dan ook met een serie ronde tafel sessies, samen met docenten en studenten. Hoe is dat gegaan? En wat heeft dat opgeleverd?​

Lees meer »
Financiële Dienstverlening
mkan

AInspiratie

Turner organiseert een serie ronde tafel sessies over het succesvol toepassen en opschalen van AI. Benen op tafel met andere professionals, managers en bestuurders uit de financiële sector. Samen met gastsprekers bespreken we best practices en lessons learned.

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

Opening Maand van de AI in het Onderwijs

De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) is mede-organisator van de Maand van de AI in het Onderwijs. De maand juni staat dan ook bomvol (online) evenementen om de bewustwording van AI in het onderwijs te vergroten. Tijdens de openingssessie kwamen de belangrijkste onderwerpen aan bod.

Lees meer »
Financiële Dienstverlening
mkan

Het verhaal van Turner en BS&F

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt achter deze prestatie van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met algemeen directeur van BS&F, Ronald van Lier. Hoe heeft Turner geholpen om een collectieve zorgverzekering voor kwetsbare inwoners door te ontwikkelen tot een platform voor sociale zekerheid en zorg? En wat zegt dat over onze manier van werken?

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl