Artificial Intelligence

Schaalbare AI-oplossingen voor onderwijs

Turner's Jeroen Visscher heeft zich aan de Nederlandse AI Coalitie verbonden als trekker van de werkgroep onderwijs. De afgelopen tijd heeft hij een team van betrokkenen uit onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheid verbonden aan deze werkgroep. Tijd om kennis te maken met een van de werkgroepleden van het eerste uur: Gerdinand Bosch, de CIO van Avans Hogeschool.

Interview met Gerdinand Bosch

Gerdinand Bosch is een van de eerste kernteamleden van de Werkgroep Onderwijs binnen de Nederlandse AI Coalitie. Als CIO van de Avans Hogeschool zag hij meteen de nut & noodzaak van een brede coalitie voor AI in. Wat bracht hem naar de NL AIC? Wat verwacht hij van AI voor het onderwijs? En van de werkgroep onderwijs zelf?

Wat is je achtergrond?

“Als CIO is de digitale transformatie van Avans Hogeschool een van mijn belangrijkste aandachtsgebieden. Onderwijsinstellingen hebben van oudsher niet zoveel met IT in relatie tot het leren, maar nieuwe technologieën raken echt het hart van het onderwijs. Dat staat nu in de schijnwerpers door Corona, maar het is een ontwikkeling die al een tijdje aan de gang is. De manier waarop we binnen onderwijsinstellingen werken, gaat sterk veranderen. We moeten meer als een softwarebedrijf gaan denken en werken.”

 

En welke rol speelt AI daarin?

“Ik denk dat het fysieke en het digitale binnen het onderwijs straks even belangrijk worden. Daar speelt AI een heel belangrijke rol in, want hiermee kun je als het ware twee werelden op elkaar leggen. Zelf merk je dat al elke dag. De route die je rijdt wordt beïnvloed door je navigatiesysteem, die weer gevoed wordt door het gedrag van andere weggebruikers. Ook je bezoek aan de supermarkt is een continue wisselwerking tussen het fysieke en het digitale: met gepersonaliseerde aanbiedingen, zelfscannen – noem maar op. Die ‘digital dexterity’ wil je ook in het onderwijs creëren: dat ook het digitale onderwijs heel persoonlijk en betrokken aanvoelt.”

Hoe ben je bij Nederlandse AI Coalitie uitgekomen?

“AI in het onderwijs komt niet vanzelf van de grond. Ook bij Avans Hogeschool zien we de kansen, en doen we de eerste experimenten. Toch is het lastig om voorbij die eerste fase te komen. Om op grotere schaal meters te maken met AI, moet je samenwerken: met andere onderwijsinstellingen, met onderzoekers, met leveranciers, met de overheid. Via onze voorzitter van het College van Bestuur, Paul Rüpp, kwam ik afgelopen najaar met Jeroen Visscher (trekker van de werkgroep onderwijs, red.) in aanraking. De AI Coalitie lijkt precies zo’n ecosysteem te zijn. En zei ik meteen ‘ja’ toen ik dit najaar werd gevraagd om mee te bouwen aan de Werkgroep Onderwijs.”

"AI in het onderwijs komt niet vanzelf van de grond. Om op grotere schaal meters te maken met AI, moet je samenwerken."

Gerdinand Bosch, CIO Avans Hogeschool

Hoe gaat nu met de Werkgroep Onderwijs?

“Er is veel energie, maar het is ook nog pril. We leren elkaar nog kennen. Want nadat wij als kernteam van zes mensen zijn gestart, hebben we eind van het jaar nog meer mensen aan de werkgroep verbonden. Begin 2021 zijn we met zo’n 60 mensen uit het onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheid echt gestart. We hebben al snel geconcludeerd dat we eerst overzicht willen creëren. Er gebeurt echt heel veel: in het primair onderwijs, in het voorgezet onderwijs, bij leveranciers van software. Maar hoe verbind je al die initiatieven en experimenten met elkaar?”

Waarom is dat zo belangrijk, om die initiatieven te verbinden?

“Wat ik al zei, het is heel lastig om voorbij de experiment-fase te komen. Verschillende partijen hebben verschillende dingen nodig om echt verder te kunnen. Bedrijven zoeken manieren om geld te verdienen met AI. Onderwijsinstellingen willen weten hoe ze AI zinvol en ethisch verantwoord kunnen inzetten voor studenten, docenten en werkveld. Onderzoekers hebben juist financiering nodig om onderzoek te doen. Overheden hebben meer inzicht nodig voordat er concreet beleid geformuleerd kan worden. Dat komt niet vanzelf bij elkaar, daarvoor moet je gaan samenwerken.”

Wat verwacht je daarin van de NL AI Coalitie?

“Hier komen alle partijen aan tafel samen, de ‘quadruple helix’. Dit is de plek om plannen meteen integraal aan te pakken, zodat je samen de risico’s beperkt of verdeelt. Want dat is het grootste obstakel voor het opschalen van AI: er zijn nog te veel onzekerheden waardoor investeringen onzeker zijn. In de NL AI Coalitie kun je samen ervaring opdoen ten aanzien van passende wet- en regelgeving: welke bestaande wetgeving werkt belemmerend, wat werkt versnellend? Of aan standaarden voor IT en data. Wie is bijvoorbeeld eigenaar van welke informatie: de student, de onderwijsinstelling, de softwareleverancier? Dat wil je weten voordat je verder investeert in een prototype.”

Speelt er nog een maatschappelijk belang mee?

“Jazeker! Ik denk dat we vanuit Nederland, of eigenlijk vanuit Europa, nu moeten nadenken en investeren in de AI die bij ons past. In AI die aansluit bij onze normen en waarden. In China lijkt AI de primair de belangen van de overheid te bedienen. De Verenigde Staten lijkt AI vooral ten goede te komen aan het bedrijfsleven. Ik denk dat Europa een derde weg kan bieden: AI ten dienste van de maatschappij als geheel.  Het motto van de NL AI Coalitie heeft dat ook in zich: ‘algortimen die werken voor iedereen’. Maar dan moeten we wel opschieten, want China en de VS gaan op dit moment heel snel.”

Meer over onze deelname aan de Nederlandse AI Coalitie?

Hoe vertaal je dat naar het onderwijs: wat moet AI bieden voor het onderwijs?

“Ook in de werkgroep willen we dat AI ten dienste staat van de maatschappij. Hoe hoger het opleidingsniveau van een maatschappij, hoe hoger het Bruto Nationaal Product en ook het bruto nationaal geluk. Binnen onze werkgroep hebben we gezegd: AI moet in het onderwijs ten dienste staan van de student en docent. We willen dat AI studenten helpt met leren, bijvoorbeeld door adaptief leren. En dat docenten zich geholpen voelen door AI, bijvoorbeeld door hen tijd te besparen en hen te helpen reflecteren op hoe zij studenten optimaal kunnen laten leren. We hebben dat ook opgeschreven in ons manifest.”

Waar werken jullie precies naartoe binnen de werkgroep?

“Het einddoel is dus om die schaalbare AI-oplossingen in het onderwijs mogelijk te maken. Het is met dit soort initiatieven soms lastig: hoe zorg je ervoor dat het niet bij praten alleen blijft? Daarom zijn we juist ook gestart met “doen”. We formuleren onze uitvoeringsagenda aan de hand van pilots die we dit jaar uitvoeren. Transparantie en vertrouwen zijn daarin de sleutel. Erkennen dat iedereen met een eigen belang meedoet en tegelijkertijd de ogen op dat gemeenschappelijke einddoel houden.”

En terug naar jouw eigen belang: wat is de rol van jou en van Avans Hogeschool?

“We hebben zelf al wat mooie ervaringen opgedaan met AI, zo hebben we studenten een eerste chatbot laten maken voor support-vragen. We hebben ook meerdere lectoren die actief zijn op het gebied van robotica, data science en Elsa Labs. We brengen onze kennis en ervaring in, net als de andere deelnemers. Samen creëren we het overzicht en kunnen we plannen integraal oppakken.”

"Gerdinand kan op een natuurlijke manier de brug slaan tussen onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en de overheid.”

Jeroen Visscher, managing partner Turner

Jeroen Visscher, trekker van de Werkgroep Onderwijs over Gerdinand’s deelname: “Ik ben erg blij met de deelname van Gerdinand in ons kernteam. Hij overziet goed wat er nodig is bij een complexe transformatie en is een verbinder pur sang. Daarmee kan hij op een natuurlijke manier de brug slaan tussen onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en de overheid.”

Over de ontwikkelingen rond de Werkgroep Onderwijs zelf: “De NL AI Coalitie is opgericht voor het verbinden van alle kennis, ideeën en initiatieven rondom AI. Dat we zo kort na de start alle partijen uit de ‘quadruple helix’ aan tafel laat zien dat we op de goede weg zitten. Er is hier veel behoefte aan, blijkt wel uit de meer dan 60 werkgroepleden die zich hebben aangesloten. Tot nu toe hebben we ons vooral gericht op het bijeenbrengen van alle inzichten van de leden zelf. In maart zetten we alweer de volgende stap: dan starten we een serie ronde tafels waarin studenten en docenten met de werkgroep in gesprek gaan over AI. Zodat we nieuwsgierig blijven en nog beter begrijpen hoe AI ten dienste kan staan van studenten en docenten. Dat is immers het einddoel wat we voor ogen willen blijven houden.”

Meer over AI en de Nederlandse AI Coalitie?

Alle nieuwsberichten van Turner

Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en Haagse Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Rob Soekhlal interim-manager van het faculteitsbureau, en met Christian Brouwer, docent aan de pabo. Hoe heeft Turner geholpen om de samenwerking tussen onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel te verbeteren? En wat levert dat op voor de student?

Lees meer »
Publieke sector
mkan

Geef de uitvoering de ruimte

Turner’s Christiaan Gort schrijft op Platform O, het online platform voor openbaar bestuur, over de menselijke maat in uitvoeringsorganisaties. Wat kunnen politici en beleidsmakers doen om die terug te brengen? Nou, helemaal niks! Geef de uitvoering vooral de ruimte, luidt zijn pleidooi.

Lees meer »
Artificial Intelligence
mkan

10 tips om Artificial Intelligence werkend te krijgen binnen jouw organisatie

Steeds meer financiële instellingen investeren in Artificial Intelligence. Toch zijn lang niet alle deze AI-initiatieven zo succesvol als gehoopt. Hoe kan dat? En wat kun je als manager of bestuurder doen om AI werkend te krijgen binnen jouw organisatie? Frits Korthals Altes en Egbert Clevers geven 10 aanbevelingen voor strategie-executie voor AI.​

Lees meer »
Blog
mkan

Column Peter de Bruin | Vaccinatietraagheid legt DNA In de zorg bloot

Soms heb je een crisis nodig om tot inzicht over je eigen DNA te komen, schrijft Peter de Bruin. In de zorg maakt de vaccinatietraagheid duidelijk dat met de zorg in Nederland niets mis is, met de organisatie van de zorg des te meer. Meer schaal en samenwerking is nodig. Zorg voor de keten, tegen de versnippering. De vele zorgbestuurders, virologen en andere medici die publiekelijk hun verbazing uiten hebben een punt. Dankzij Corona weet de zorg nu beter.

Lees meer »
Onderwijs
mkan

Het verhaal van Turner en HAS Hogeschool

We mogen ons dit jaar het nummer 1 strategie-adviesbureau noemen en hebben de hoogste klanttevredenheid van alle adviesbureaus. Wat schuilt er achter deze prestatie, van ons en onze opdrachtgevers? In de serie ‘Het verhaal achter de prestatie’ gaan we in gesprek met Liz Chermin, (waarnemend) voorzitter van het college van bestuur van de HAS Hogeschool. Ook onderwijsinstellingen moeten blijven leren, is de filosofie van deze topvrouw. Hoe helpt Turner daarbij? ​

Lees meer »
Publieke sector
mkan

Werk aan uitvoering: naar wendbare uitvoeringsorganisaties

Turner’s Christiaan Gort schrijft op Platform O, het online platform voor openbaar bestuur, over wendbare uitvoeringsorganisaties. Het rapport Werk aan Uitvoering schrijft voor dat uitvoeringsorganisaties hun wendbaarheid moeten vergroten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, weet Christiaan uit eerste hand.

Lees meer »
De toekomst van blended onderwijs is gestart
Lessen uit de Coronaperiode
mkan

De toekomst van blended onderwijs is gestart

Turner deed onderzoek onder 1.500+ studenten, docenten en medewerkers van zes instellingen in het hoger onderwijs. Onderzoek naar de vraag die iedereen in het onderwijs bezighoudt: wat kunnen we leren van de coronaperiode? Hoe bevalt online onderwijs voor studenten en docenten van hogescholen en universiteiten? Wat hebben instellingen allemaal geregeld en georganiseerd? De toekomst van onderwijs is ‘blended’, dat staat wel vast. Maar hoe dat er precies uitziet? ​

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl