Lessen uit de coronaperiode
'Monitoring gevolgen COVID-19 in mbo en ho'
Minister van Engelshoven van het Ministerie van OCW maakt in haar brief aan de Tweede Kamer de balans op voor het mbo en hoger onderwijs. Zij schetst daarin gevolgen van COVID-19 voor studenten, medewerkers en instellingen in het mbo en ho. In de brief haalt zij de uitkomsten aan van ons onderzoek onder 5.000+ studenten, docenten en medewerkers van 16 onderwijsinstellingen. Wat neemt de minister hiervan mee?
Genuanceerd beeld
Minister van Engelshoven deelt met de Tweede Kamer de gevolgen van COVID-19 voor de studievoortgang, de onderwijskwaliteit en het welzijn van studenten en docenten. In haar brief deelt zij de positieve kanten van onderwijs op afstand die studenten in het onderzoek hebben gedeeld.
“Studenten van alle onderzochte instellingen aangeven de flexibiliteit door onderwijs op afstand te waarderen. Het maakt het bijvoorbeeld mogelijk om lessen te volgen op tijden dat het hen uitkomt, en ook de mogelijkheid van het terugspoelen en stilzetten van video’s wordt als positief gezien. Ook is 40% tot 50% van de studenten (redelijk) tevreden over samenwerken met andere studenten op afstand en wordt het ontbreken van reistijd als positief ervaren.”
Ook de nadelen komen aan bod:
“Wel wordt ook aangegeven dat het onderwijs volgen vanuit huis voor meer afleiding zorgt, bijvoorbeeld van huisgenoten en familie. Ook wordt aangegeven dat er soms sprake is van technische beperkingen en het moeilijker is om het werk te structureren. Verder blijkt een deel van de studenten juist meer contact te hebben met de docenten dan voorheen.”
Blijven monitoren
Jasper Engelbert, onderzoeksleider vanuit Turner: “Ontzettend tof dat we de minister op deze manier kunnen helpen om een genuanceerd beeld te geven van de ervaringen uit de afgelopen tijd. De weerbarstige uitdagingen, én de potentie.”
Alex Crezee, leider van de onderwijspractice van Turner vult aan: “Inderdaad mooi dat we zo een bijdrage kunnen leveren. Wat ik ook goed vind, is dat de minister vinger aan pols wil blijven houden. Ook wij gaan door met een nieuwe ronde van het onderzoek en verbreden ook naar meer instellingen uit het hoger onderwijs.”
'Monitoring gevolgen COVID-19 in mbo en ho'
Het rapport downloaden?
De inzichten uit het onderzoek onder 16 onderwijsinstellingen en 5.000+ studenten, docenten en medewerkers zijn beschikbaar gesteld voor iedereen. Zodat we samen kunnen leren van de coronaperiode:
Alle inzichten van onze onderwijsexperts

Consultancy.nl | Mbo-studenten en -docenten: ‘100% online onderwijs werkt niet’
Consultancy.nl besteedt aandacht aan het onderzoek naar de lessen van de coronaperiode dat Turner uitvoerde onder 5.000 studenten, docenten en medewerkers van zestien onderwijs-instellingen. Lees het volledige artikel dat Consultancy.nl schreef.

‘Monitoring gevolgen van COVID-19 voor mbo en ho’
Minister van Engelshoven van het Ministerie van OCW maakt in haar brief aan de Tweede Kamer de balans op voor het mbo en hoger onderwijs. Zij schetst daarin gevolgen van COVID-19 voor studenten, medewerkers en instellingen in het mbo en ho. In de brief haalt zij de uitkomsten aan van ons onderzoek onder 5.000+ studenten, docenten en medewerkers van 16 onderwijsinstellingen. Wat neemt de minister hiervan mee?

Nationale Onderwijsgids | ‘Onderzoek: welzijn studenten en docenten mbo onder druk’
Lessen uit de coronaperiode Nationale Onderwijsgids | ‘Onderzoek: welzijn studenten en docenten in het mbo onder druk’ Onderwijsplatform Nationale Onderwijsgids besteedt aandacht aan Turner’s onderzoek

MBO Today | ‘Corona zorgt voor blijvende verandering in onderwijs’
Lessen uit de coronaperiode MBO Today | ‘Corona zorgt voor blijvende verandering van onderwijs’ MBO Today, het vakblad voor professionals en bestuurders in het mbo,

MBO Raad | Welbevinden studenten en docenten onder druk wijst onderzoek uit
Lessen uit de coronaperiode MBO Raad | Welbevinden studenten en docenten onder druk wijst onderzoek uit De MBO Raad, de belangenorganisatie voor het mbo, besteedt

De Telegraaf | Mbo in problemen door weinig praktijklessen
Lessen uit de coronaperiode De Telegraaf | Mbo in problemen door weinig praktijklessen De Telegraaf besteedt aandacht aan het gebrek aan praktijklessen in het mbo

Turner publiceert onderzoeksrapport ‘Wat leert het mbo van de corona-periode?’
Veertien mbo-scholen deden samen met HAS, Radboud Universiteit en Turner onderzoek onder 5.000+ docenten, studenten en stafmedewerkers om samen lessen te trekken uit deze periode. Met een kwart van de mbo-instellingen als deelnemer van het onderzoek, is dit representatief voor de hele sector. Vandaag maken we – namens de deelnemende instellingen – de resultaten van dit onderzoek namens de deelnemende instellingen voor iedereen beschikbaar.

Wat leert het mbo van de coronaperiode?
Turner deed samen met zestien onderwijsinstellingen onderzoek onder 5.000+ studenten, docenten en medewerkers om lessen te trekken uit de coronaperiode. Om antwoord te geven op de vraag die iedere onderwijsinstelling bezighoudt: wat leren we van deze unieke periode in het onderwijs?

Wat onderwijsinstellingen nu moeten doen om door te innoveren na de coronacrisis
Onderwijs Wat onderwijsinstellingen nu moeten doen om door te innoveren na de coronacrisis Het is alle hens aan dek in het onderwijs: alle scholen dicht,

21 onderwijsinstellingen gaan samen met Turner lessen uit het coronatijdperk trekken
Onderwijs Onderwijsinstellingen gaan samen met Turner lessen uit het coronatijdperk trekken Turner start samen met 21 onderwijsinstellingen in het mbo, HBO en WO, een onderzoek

Hogescholen, waar blijft de echte innovatie
Onderwijs Hogescholen, waar blijft de echte innovatie? Turner deed onderzoek naar onderwijsinnovatie onder 25 directeuren en bestuurders van 14 hogescholen. Hogescholen, waar blijft de echte
Contact
We leren je graag kennen. Neem vooral contact met ons op als je vragen hebt!
ONZE LOCATIE
Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK
Leusden
ONZE MENSEN
CONTACT
Telephone: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl