Column Peter de Bruin

'Nieuwjaarsborrelbuikpijn'

Hoe was de Nieuwjaarsborrel? Tsja, dat gaat vaak niet helemaal lekker. Hoe kan het beter?

De medewerker stelde een oprechte vraag. Hoe zit het met het jaarbudget, kijkend naar de moeilijk werving tegenwoordig? Het directielid op de zeepkist antwoorde: “begrijpelijke vraag, maar we hebben gekozen daar in het budget geen rekening mee te houden”. Het buikpijn-niveau in de zaal steeg. 

Nieuwjaarborrels, aankondigingen, interventies, etc zijn belangrijke momenten om een gemeenschappelijke ervaring te delen of te creëren. Niet zelden slaan organisaties hierin de plank mis en ontstaat er juist afstand in plaats van gemeenschappelijkheid, o.m. te merken aan buikpijn.

Zoiets ontstaat bij incongruentie. Als er naar het gevoel iets niet klopt of deugt, de werkelijkheid anders wordt voorgesteld of men om de hete brij heen draait. Kortom, als het is niet wat het is. Als het management met meel in de mond praat of vragen ontwijkt, wekt het de suggestie iets te verbergen.

Zo’n afstand kan ook ontstaat door een mismatch tussen doel en middelen. Met een grote thematische show rondom iets vanzelfsprekends als klantgerichtheid wordt het decor belangrijker dan het doel. Zo zag ik laatst een bedrijfsevent waarbij op het toneel tientallen grote rode kartonnen harten driftig heen en weer dansten. De bedoeling was duidelijk te maken dat we verliefd op onze cliënten moesten worden. De zaal bleef stil.

Of die keer dat bij een fusie beide bloedgroepen in een enorm dansfeest werden gepropt. Kosten noch moeite, van Douwe Bob tot Lee Towers. Alleen het senior management ‘rockte’, in de hoop het goede voorbeeld te geven. Alsof je op een tienerfeestje naar je dansende ouders staat te kijken. Vaak proberen we met zo’n groots event in één klap goed te maken wat 2 a 3 jaar is verwaarloosd; oprechte connectie met elkaar.

Er bestaan ook goede voorbeelden, waarin de opbouw per team, per afdeling, per unit stapje voor stapje, digitaal én fysiek, doorgroeit naar een grote gezamenlijke zgn ‘large scale intervention’. Met goede afhechting de maanden erna. Samen is dan nabij. Maar de gemiddelde ’townhall-meeting’ is losgezongen en benadrukt vooral de piramidale afstand.

Mijn ervaring is dat het niet simpel genoeg kan. Liever vaker kleinschalig, dan in één keer groot(s). Zorg voor interactie. Laat het er helemaal zijn, en wees vooral eerlijk. Een authentiek verhaal van een CCO over “hoe moeilijk het is om alle verkoopuitdagingen te realiseren en trots dat het ons toch elk jaar weer steeds lukt”, heeft echt veel impact. Het gaat om nabijheid, om elkaar te raken. Wees aanstekelijk in je enthousiasme en inspireer op inhoud en relatie. Heb niet de pretentie overal een antwoord of oplossing voor te hebben, en vergeet de belangrijkste vraag niet: wat willen jullie? Wat willen jullie op de Nieuwjaarsborrel?

Hoe verder? We kunnen een ‘Nieuwjaarsborrelbuikpijnmeter-app’ ontwikkelen om live de congruentie tussen ‘zeepkist’ en ‘zaal’ te meten. Nee, laten we maar meteen investeren in betere antwoorden. Want wat als het onderhavige directielid nou gewoon had gezegd “de 2024-ambitie is vanzelfsprekend ook afhankelijk van de hoeveelheid nieuwe mensen. Als werving niet lukt zullen we de ambitie bij moeten stellen, maar laten we samen, met elkaar, proberen een aantrekkelijke organisatie voor vers talent te zijn’…!!

Meer blogs

Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Begeistert’

Wat is de essentie van het realiseren van een droom die groter is dan jezelf? Door een ode aan de Duitse voetbalcoach Jurgen Klopp van het Engelse Liverpool legt Peter de Bruin uit dat aantrekkingskracht komt met ziel en zaligheid.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Volg-ordening’

Veel stammenstrijd en oeverloze discussie over ordeningsvraagstukken en ogenschijnlijk principiële tegenstellingen zijn te voorkomen door er vooral een volgordevraagstuk in te ontdekken, betoogt Peter de Bruin in zijn recente column. Welke volgorde hebben we gisteren gekozen in het politiek ogenschijnlijke links-rechts dilemma?

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Schijnbijl’

Terwijl de wereld flink in brand staat beziet Peter de Bruin een mijn/dein kwestie dichter bij huis, in menig boardroom. Gevechten over verdelingen zijn van alle dag. Voer die dan ook, doe niet alsof de strijdbijl begraven is. Op tafel ermee.

Lees meer »
Blog
Alexander Bruinsma

9 leiderschapsprincipes van George Kohlrieser (principe 4-6)

Succesvol leidinggeven aan strategie-executie? Deze 9 tijdloze gouden principes voor leiders zijn daarbij onmisbaar! Van professor George Kohlrieser, IMD Lausanne, wereldwijd beschouwd als dé autoriteit op het gebied van leiderschap en conflictmanagement. Lees in dit blog over principes 4-6: Conflictresolutie, leider als veilige basis en de kracht van taal. 

Lees meer »
George Kohlrieser, Turner X-Over Leading Strategy Execution
Blog
Alexander Bruinsma

De 9 beste leiderschapsprincipes van George Kohlrieser – principe 1-3

De 9 beste leiderschapsprincipes van George Kohlrieser. Lees de 9 tijdloze gouden principes voor leiders. Van professor George Kohlrieser, IMD Lausanne, wereldwijd beschouwd als dé autoriteit op het gebied van leiderschap en conflictmanagement. Op 3 november 2022 verzorgde professor Kohlrieser de Turner X-Over High Performance Leadership: Leading Strategy Execution voor Turner-relaties en collega’s. Deelnemers ervaarde de bijeenkomst als uniek en met diepgaande impact. Turner Jacques Pijl schreef hierover een serie blogs. In ieder blog komen 3 tijdloze gouden principes aan bod die onmisbaar zijn wanneer je succesvol leiding wilt geven aan strategie-executie.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Schoenlepel’

“Is mijn leider als een schoenlepel”, is een vraag die we ons wat Peter de Bruin betreft, regelmatig mogen stellen. Geen onmogelijke definities van leiderschap, maar een symbool voor alles dat een goede leider, qua aard en waarde(n), voor jou betekent. Wees gerust, en komt geen boek of tienpuntenlijstje,….:).

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘De patiënt loslaten’

De zorg in Nederland is hoogwaardig. Toch kost het veel geld en mensen die we niet hebben. Kan het beter? Ja, maar dan is samenwerken het devies. Dat lukt moeizaam door de vele mijn-dein discussies over geld, data, systemen etc., gevoed door de verantwoordelijkheid van ‘mijn’ patiënt. Samenwerken kan alleen met / door bestuurders en medici die vooruit willen door het oude los te laten.

Lees meer »
The big why
Blog
Cor Barelds

Waarom het grote waarom niet genoeg is

Bij het formuleren van een strategie komen we onvermijdelijk bij de waaromvraag terecht. In bouwsteen 1 van het model dat ik uitwerk in mijn boek Strategie = Executie ontleden we de totstandkoming van de ambitie van organisaties.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Vakbroeders’

Peter de Bruin merkt in de praktijk in allerlei sectoren dat de maten in een maatschap elkaar moeilijk de maat nemen. Dat is het grootste risico op continuïteit. Weeg elkaars resultaten transparant, zo betoogt hij in deze column, gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Fifty-fifty’

Peter de Bruin houdt een dringend pleidooi veel oeverloos principedebat op ogenschijnlijke tegenstellingen te vervangen door een belangrijke afspraak in ieders belang. Als beide uitersten voor 50% kloppen ligt ongeveer halverwege de respectvolle way-to-go om ons verder te brengen. We mogen op emotie zeker een been bijtrekken om dat soort afspraken te durven maken.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Lionel’

Wat doe je met een sterspeler in je team. Of met een non-valeur. En wat als je baas niet functioneert. Peter de Bruin heeft geleerd van Lionel Scaloni, de coach. Zonder zijn duidelijke teamrelaties en -opdracht was Argentinië geen wereldkampioen.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Aantrekkelijk’

Peter de Bruin beschouwt in zijn nieuwste column de wederzijdse aantrekkelijkheid van werkgevers en werknemers. Er ligt ook een maatschappelijke oorzaak onder de arbeidsmarktschaarste. De vrijheid te worden wie je bent vraagt wel degelijk om verantwoordelijkheid van de werknemer!

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Groen en geel’

‘Je bent niet je testuitslag’, betoogt Peter de Bruin in zijn meest recente column. Daarmee houdt hij een pleidooi voor ontwikkeling. Een managementtest levert feedback die, als het goed is, leidt tot een keuze voor ander (samenwerkings-)gedrag.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Samen is een werkwoord’

In zijn meest recente column houdt Peter de Bruin ons voor dat samenwerken investering in de onderlinge verhoudingen vergt. Vertrouwen wordt bereikt door elkaars nieren te proeven op de wat diepere niveaus, voorbij elkaars onzekerheid. Werken aan samenwerken is een continu vraagstuk, samen is een werkwoord.

Lees meer »
Peter de Bruin
Blog
Alexander Bruinsma

Column Peter de Bruin | ‘Regelwijs’

In z’n meest recente column, regelwijs, beweert Peter de Bruin dat we regels en kaders beter moeten toepassen. Iets dat we (ook) in organisaties nogal eens moeilijk vinden. Niet te stug, niet te vrij. Hij wenst ons de regelwijsheid daartussen te laveren.

Lees meer »
Blog
Alexander Bruinsma

La Vuelta De Turner

Samen fietsen met klanten en relaties! Op vrijdag 9 september vond de 15 editie ons jaarlijkse zakelijke wielerevenement Tour de Turner plaats. Misschien wel hèt beste zakelijke wielerevent. Het thema van dit jaar was La Vuelta de Turner. Bekijk hier een impressie van een prachtige dag!

Lees meer »

Contact

We leren je graag kennen. Neem contact op voor een kennismaking.

Huize de Boom
Arnhemseweg 107
3832 GK Leusden

Telefoon: +31 (0)33 – 285 93 00
Email: info@turner.nl

BLIJF OP DE HOOGTE